Do fakultního dění se mohou zapojit všichni
Od 1. září 2020 je novým děkanem 1. LF UK doc. MUDr. Martin Vokurka, CSc. Dlouhodobý proděkan pro studijní problematiku a teoretickou a preklinickou výuku je zároveň přednostou Ústavu patologické fyziologie 1. LF UK. Své čtyřleté volební období začíná v rozbouřené době „covidové“, která se významně dotýká i fungování fakulty. Jak vidí současnou Jedničku a její směřování do budoucna, do kterých oblastí chce napřít fakultní síly a dá prostor hlasu studentů?
V jakém stavu 1. lékařskou fakultu jakožto děkan přebíráte?
Fakulta je ve velmi dobrém stavu. S velkým respektem k práci
svého předchůdce musím říct, že je stabilizovaná ekonomicky
i personálně. Uvnitř fakulty nevidím žádný problém, který by
vyžadoval nějaká drastická opatření.
Každý nově příchozí děkan si sestavuje svůj poradní kruh. Budete opět zapojovat studentský hlas, jak tomu bylo již v minulých obdobích?
Nové kolegium je již sestaveno, částečně je zde zachována
personální kontinuita, ale je tam i řada nových lidí. Kolegium
bude pomáhat v řešení hlavních úkolů fakulty, které si mezi
sebou rozdělí jednotliví členové. Jako celek bychom pak měli
spolupracovat i vertikálně s lidmi mimo kolegium a se všemi
odděleními děkanátu tak, abychom plnili svá zadání v jasně
daných termínech. V jistém nadneseném smyslu jsme kolegium
my všichni, co se na fakultě pohybujeme. Všechny hlasy mají být
slyšeny a všichni mohou být do fakultního dění zapojeni.
Co se týče studentů, budou zastoupeni nejen v kolegiu, ale
i v pracovních skupinách, tzv. „task forces“. Neformální pracovní
skupiny se zapojením studentů by měly vznikat i v budoucnu
jak v kolegiu, tak na jednotlivých pracovištích. Přinášejí nám
od studentů potřebné informace a studentům zase ukazují, jak
fungují fakultní rozhodovací procesy, jaké jsou naše mantinely
a časové možnosti. Učí je to realismu.
Jakým způsobem se budou moci studenti do pracovních skupin zařadit?
Část studentů bude nominovat Akademický senát 1. LF UK či
studentské spolky, část si budou moci vybrat vedoucí pracovních
skupin ze studentů, s nimiž se jim dobře spolupracuje. Půjde
tedy o kombinaci obojího. Důležité je, že studenti nebudou
drženi stranou a budou moci přicházet se svými nápady.
Kdo převezme vaši proděkanskou agendu?
Proděkanka pro studium a všeobecné lékařství docentka Andrea
Burgetová bude mít na starosti záležitosti studentů a celkový
pohled na šestileté studium, ale protože jde o rozsáhlou agendu
a chceme ještě více propojovat klinické a teoretické předměty,
dva další členové kolegia se budou věnovat teoretické, preklinické a zároveň klinické výuce. Bude to změna, která by měla
umožnit, aby měli zástupci kolegia čas scházet se s vedoucími
výuky i přednosty klinik a diskutovat o tom, jak tuto výuku
konkrétně provázat.
Jaké jsou dlouhodobé pedagogické cíle fakulty pod vaším vedením?
V oblasti výuky vychází z potřeb studentů, kteří je vyjadřují
prostřednictvím řady anket včetně zcela recentního šetření
Mladých lékařů, i názorů učitelů. Částečně na ně zareagovalo už
předchozí vedení fakulty, a sice inovacemi kurikula klinických
předmětů ve čtvrtém až šestém ročníku. Studenti chtějí získávat
praktické zkušenosti, s čímž souvisí i využívání zmíněných
simulací. Je žádoucí, aby se co nejvíce kontaktní výuky využívalo
k vzdělávání v dovednostech, nikoliv k frontálnímu předávání
znalostí. Máme i řadu cílů vědeckých a organizačních, rozvojových.
Fakulta neustále pečuje také o klinická pracoviště pro praktickou výuku…
Klinická výuka vyžaduje výuku v malých skupinkách. Nejbližším rozšířením klinické základny by měla být fakultní interní
klinika v Nemocnici Na Bulovce. Chceme studentům umožnit
praxi i na dalších, třeba i nefakultních pracovištích, a to včetně
těch zahraničních, která by se mohla stát našimi smluvními
partnery. Obdobné smlouvy už máme například s nemocnicemi v Izraeli. Musíme se s partnerskými nemocnicemi dohodnout na spolupráci, která bude ku prospěchu oběma stranám.
Proto jsem například do kolegia přizval ředitele VFN pana
profesora Feltla. Navíc chceme pro studenty vytvořit přehledný
systém, který stanoví, co lze od fakulty požadovat, jaké stáže
jim uznáme a jaké povinnosti budou muset splnit po návratu ze
studijních pobytů.
Na Jedničce je velice nízký počet studentů na učitele. Lze tento poměr ještě dále snižovat?
Už v devadesátých letech se objevovaly nápady, jak z nás udělat
druhý Harvard, kde se udává poměr učitelů a studentů 1 : 1.
Ukázalo se, že ekonomicky to nemůže v našich podmínkách
fungovat. Při takovém poměru bychom museli oproti dnešku
přijímat polovinu uchazečů o studium, což je pro udržitelné
fungování fakulty velmi málo. I tak ale máme snad ten nejnižší
počet studentů na jednoho učitele v ČR, a buďme za to rádi.
Už jen udržovat takto nízký poměr je náročné. Pomohla nám
v tom mimořádná dotace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, která posílila teoretickou i klinickou výuku. Měli
bychom se teď hlavně snažit tento příznivý poměr dobře využít. V tom myslím ještě máme rezervy. Přitom naši učitelé jsou
většinou špičkami ve svých oborech nejen na úrovni národní,
a navíc pokrývají naprostou většinu teoretických a klinických
oborů.
Je fakulta připravena na případné další omezení svého chodu v souvislosti s covidem-19? Nakolik může opakování situace z jara letošního roku zkomplikovat některé plánované změny?
Získali jsme již řadu zkušeností na jaře. Posilujeme elektronickou podporu výuky. Musíme vyřešit dostupnost klinické a dle
možností obecně praktické výuky, umožnit výuku osobám
v karanténě a podobně. Na druhou stranu musíme připravovat
i opatření mimo vlastní výuku a udržovat chod a ekonomiku
fakulty. Jistě to trochu ubírá část naší energie a může zpomalit
některé plány. Mám na mysli například rozšiřování simulační výuky, která jednoznačně vyžaduje bezprostřední osobní
kontakt. Na druhou stranu řadu věcí, které se během omezení
prezenční výuky naučíme, můžeme využít i po skončení covidových opatření. To se týká především zmíněné elektronizace
studia. Chceme pro studenty i učitele nastavit trvalé standardy
a jednotnou linii postupu v podobných situacích. Leccos jsme se
naučili už na jaře, kdy nám velmi pomohli i naši studenti.
Co vás tehdy nejvíce překvapilo?
Mile mě překvapili právě studenti, a to zejména ti, kteří chodili
pomáhat do nemocnic nebo nabízeli svoji pomoc při zavádění
distanční výuky. Nepříjemná překvapení přinášela neustále nová
prohlášení státních orgánů. Někdy bylo dost těžké se s prudkými změnami vypořádat. V pátek třeba přišlo nařízení, kterému
jsme museli hned v pondělí vyhovět. Tisíce studentů přitom
očekávalo jasné informace, jak bude fakulta fungovat.
Na druhou stranu i to pro nás bylo cennou zkušeností. Problémy
často přicházejí neočekávaně, proto je důležité mít nastavené
postupy a způsoby řízení tak, abychom na ně byli schopni rychle
reagovat. Je nutné, být připraveni na všechno.
Co konkrétně bude obnášet rozšiřování simulační výuky?
Jednak půjde o stavební úpravy a rozšiřování simulačního centra
a inovaci jeho hardwaru. Naším úkolem ovšem bude lépe a více
implementovat do výuky i ty kapacity centra, které už máme
k dispozici. Ty jsou potenciálně dobře využitelné, ale záleží hodně na tom, nakolik se s nimi naučíme pracovat a jak je ještě více
prosadíme do výuky, jak se zapojí i další učitelé, včetně klinických lékařů. Neváhal bych využít i starší studenty, kteří mohou
zároveň působit jako lektoři.
V současné době na fakultě v simulačním centru probíhá asi
jedno procento výuky. Dílčí simulátory se využívají i na dalších
pracovištích. To by se mělo v budoucnu zněkolikanásobit. Měl
by vzniknout program s jasným plánem toho, co se v kterém
ročníku a daném předmětu student naučí. Větší míra implementace simulací do sylabů sníží zátěž fakultních klinik – když bude
student na simulátoru, nebude na klinice s pacienty (kterých je
málo), ale přitom se naučí řadě praktických dovedností.
Do simulační výuky ale nespadají jen simulační centra a simulátory. Patří sem i nácvik dalších dovedností, jako je třeba
cévkování, endoskopické výkony nebo vedení porodu.
Jak si představujete ideálního absolventa Jedničky?
Teoretické znalosti by se u něj měly propojovat s praktickými
dovednostmi. Teorie dává základy pro pochopení kliniky. Lékař
musí mít vědecký pohled na medicínu, aby například rozuměl
vývoji nových léků nebo třeba statistice ve studiích – aby mu
nikdo nemohl věšet bulíky na nos. Absolvent by měl mít i řadu
klinických dovedností – měl by zvládnout přijmout pacienta, zaznamenat jeho anamnézu, vytvořit program vyšetření, dokázat
komunikovat s lékaři jiných odborností a řešit život ohrožující
stavy. Nedílnou součástí zdravotnického vzdělání jsou zároveň
eticko-psychologické aspekty péče a schopnost komunikace
s pacientem. Nesmíme ale zapomínat i na studenty nelékařských
oborů, i jich se řada zmiňovaných věcí bude týkat.
Naši studenti mají spoustu dobrých teoretických znalostí,
lepších než třeba studenti na zahraničních univerzitách. Tamní
všichni chceme být jednička
17 červenec/září 2020 | jednička
studenti se ale zase umějí lépe pohybovat v klinickém prostředí.
Dokáží určit, co je podstatné, a komunikovat o tom se starším
lékařem, vědí, kam pacienta poslat. U nás jako by byli studenti
přehlceni informacemi, ne vždy dobře navzájem propojenými,
a řadu základních dovedností, nezbytných pro každodenní
klinickou praxi, se nedaří procvičit.
Co chtějí ve výuce měnit studenti?
Jejich požadavky jsou většinou racionální, ale často je třeba
zasadit je do časového a někdy i právního kontextu. Některé věci
nejde řešit obratem. Patrný je především zájem studentů o získávání praktických dovedností u nás i v zahraničí. Tomu chceme
dostát a některé praktické úkony učit už od prvního ročníku.
Studenti si hned od začátku začnou osahávat medicínu v praxi.
Nechceme ale vyučovat automaty, kteří se naučí nějakým jednotlivým dovednostem, a ty pak mechanicky uplatňují. Teoretické vědomosti jsou nesmírně důležité a pro mediky nutné,
protože se díky nim mohou dále rozvíjet. I studenti oceňují, že
jsou v teoretických znalostech vybaveni velmi dobře. Chtějí ale,
aby teoretické předměty měly jasné směřování a opodstatnění.
Medici se třeba naučí jednotlivé buněčné nebo biochemické
cykly, a než naleznou uplatnění těchto vědomostí, uplyne dlouhý
čas. Studenti mají taky zájem o lepší elektronické služby nebo
možnost nahlížet do rozvrhů a literatury přes elektronické
rozhraní. To by mělo být v budoucnu propojeno do komplexního
elektronického systému řízení výuky. Není to úplně jednoduché
a musíme v tom spolupracovat s univerzitou, která teď chystá
aktualizaci stávajícího studijního informačního systému.
Rádi bychom taky vypracovali lepší systém pro hodnocení
výuky. Nyní máme hodnocení univerzitní i fakultní a hodnocení předmětů. Rád bych, aby informace od studentů poskytly
učitelům zpětnou vazbu a možnost na ni zareagovat, aniž by se
hodnocení mělo stát nějakou zbraní.
Můžete porovnat dnešní studium s vašimi vlastními zkušenostmi z medických dob?
Co se týče praktického zapojení studentů, s tím jsme se potýkali
i my. Někteří říkají, že to bylo dříve lepší, jiní vidí i v tomto
minulost přinejlepším stejnou. Pravdou je, že po třetím ročníku
tehdy získával medik určité kompetence, takže si někteří z nás
přivydělávali jako sestry. Řada věcí byla v uvozovkách jednodušší, výuková pracoviště nesvazovalo tolik legislativních omezení
a administrativy. Pacientů bylo tehdy v nemocnicích víc, což je
dáno vývojem medicíny a zkracováním hospitalizací, a neměli
takovou možnost odmítnout svou úlohu ve výuce. Předpokládalo
se, že medikům budou k dispozici.
Obecně jsme měli mnohem menší možnosti ve výběru školy
nebo třeba i zkouškového termínu. Byli jsme celkově pod
větším tlakem, který nás nutil k rozhodování. To mělo jistě
řadu nevýhod. Dnešní doba je naopak vysoce benevolentní
a můžete se přihlásit třeba na dvacet škol. Je ovšem otázka, zda
je velký počet variant výběru člověku přínosný. Myslím, že přes
nedostatky to pro většinu z nás byla krásná léta a měla by taková
být i pro dnešní studenty.
Co vás nejvíce baví na práci v Ústavu patologické fyziologie a jak ji chcete skloubit s děkanováním?
Baví mě výuka i věda, na kterou však už mám málo času. V ústavu máme dobré vztahy a jasné společné cíle. A tyhle své zkušenosti bych teď rád přenesl o úroveň výš, i když to bude složité.
V ústavu je práce bezprostřední. Když učíte, učíte konkrétní
lidi, neorganizujete, jak se má učit. Když děláte vědu, děláte ji
s konkrétními lidmi v kontaktu s nimi. V obou případech máte
k dispozici rychlou zpětnou vazbu a dopad vašich činů je rychlejší. Na fakultní úrovni je zapojeno více článků, a je proto třeba
zvolit jiný manažerský styl, sledovat více rovin a být rozhodnější.
Moc taky záleží na tom, jakými se člověk obklopí lidmi, a jak
o ně pečuje. Kolegové v ústavu i na fakultě musí vždy vědět, že
jsem tu pro ně. Pokud se nám podaří dosáhnout nějaké změny
na celé fakultě, bude pozitivní dopad mnohem širší. Rád bych si
v tomto ohledu zachoval potřebný nadhled a vědomí toho, proč,
kam a jak chci věci posouvat.