Doc. MUDr. Martin Vokurka, CSc., přednosta Ústavu patologické fyziologie
Setkání s dospělostí,
iniciaci odpovědnosti za sebe a zvolna i za druhé a v době ne zcela
svobodné
i závan svobody, kterou představuje poznávání. Řada učitelů, kteří
tento pocit dokázali vzbudit. Každý rok přinášející nové poznatky, což stále trvá.
Stejně vyplašení spolužáci, kteří se proměnili ve skvělé odborníky a mnozí
z nich v celoživotní přátele. Učitelé, kteří se proměnili
v kolegy a mnohdy rovněž v přátele. Místo spousty takových proměn,
kterými se fakulta neustále vyvíjí a obohacuje.
Zcela určitě sem patří i kolegialita, cosi tajemného, co se nedá nařídit, ani snadno popsat, ale je to něco, co nás prostupuje a my se tomu rádi podvolujeme. Já jsem se již zvolna ocitl na druhé straně tohoto pohybu a cítím odpovědnost za to, abych ji rozvíjel.
A také prostor života,
fyzický i ten vnitřní, duševní. Od poslucháren, albertovských schodů, zákoutí
a
chodeb, po laborky a kliniky. S každým místem se pojí naděje, touhy,
zamilovanost, někdy úzkost
a bolest.
Zvláštní radost, že je člověk součástí něčeho, co ho přesahuje, co tu bylo a bude po něm. Na čem se může podílet, ale co s ním nestojí ani nepadá. Proto je výzvou, aby k tomu přispěl, aby se neztratil. Ctižádostivost krocená pokorou a možná naopak.
Možnost nacházet smysl, i když člověka pohlcují různé, ne vždy kreativní povinnosti. K tomu smyslu patří bezpochyby studenti – ty tisíce budoucností, kterých se lze aspoň letmo dotknout a třeba je i lehce postrčit určitým směrem. To je společně s neustálým poznáváním mámivě podmanivé a tvoří to až jakési faustovské očarování.
Může to znít nadneseně, ale
ona to je pro mnohé z nás opravdu náplň (nejen) profesního života vymykající
se všem chladným evaluacím. Tak proč si to občas neuvědomit či nepřiznat i
uprostřed všedních dnů
a banálních starostí. A přát všem, zejména studentům,
aby si toto z Jedničky odnesli a aby jim to pomohlo si najít ty své „Jedničky“
a v nich hluboké životní uplatnění.