Erasmus v době covidové aneb dvě studentky ergoterapie na pár měsíců v Belgii
Tuto univerzitu jsme si obě dvě vybraly kvůli pediatrickému kurzu, který oproti ostatním zemím Belgie nabízela jako jediná. Také byla pouze jednou ze dvou zemí, kde je studijním jazykem angličtina. A rozhodně naší volby nelitujeme! Gent je opravdu kouzelné město ve vlámské části Belgie, které stojí za to navštívit.
Modulová výuka
Studium na Arteveldehogeschool je složené z několika modulů. První týden jsme měli takzvaný „Introduction Week“, kde jsme se mohly více seznámit s ostatními zahraničními studenty. Kvůli pandemii jsme ho ale měly celý online, protože jsme po příjezdu do Gentu musely podstoupit týdenní karanténu. Následoval dvoutýdenní modul „Health 2030“, kde jsme se zabývaly několika klíčovými koncepty, jako je aktivní stárnutí, inkluze, sociální izolace, inkluzivní design a další. Pracovaly jsme ve skupinách na společném projektu dohromady se studentkami dentální hygieny a zdravotními sestrami.
Praxe v ergoterapii byla
nejnáročnější
Pak už nás každou čekal měsíc praxe. Obě dvě jsme byly poslány do domovů pro
seniory. Byly to pro nás asi ty nejnáročnější týdny. Praxe v cizí zemi,
klienti vyššího věku nemluvící anglicky, kulturní rozdíly a pak samotná
ergoterapie koncipovaná trochu jinak. Ale určitě nám to hodně dalo, vést
terapii v cizí zemi pro nás byla opravdu skvělá zkušenost. Také jsme mohly
porovnat ergoterapii v České republice a Belgii, vidět rozdíly
i shody a odnést si nový pohled při terapiích do budoucí praxe.
K dětem jsme mohly jen distančně
Jako další část výuky následoval už zmíněný pediatrický kurz, který kvůli
covidu proběhl celý online. To nás samozřejmě zamrzelo, protože jsme se moc
těšily na práci s dětmi, ale musíme uznat, že koordinátoři udělali maximum
pro to, aby i tak byl kurz plný zajímavých a nových informací. Během
dvou týdnů jsme slyšely spoustu zajímavých přednášek, například o využití
různých technologií při terapii, a zúčastnily jsme se workshopů například
o využití cirkusových technik v rehabilitaci. Výstupem tohoto kurzu byly
prezentace kazuistik pacientů, které jsme dostaly přidělené do skupin.
Muzea zůstala otevřená
Na Erasmus jsme samozřejmě nevyrazily jen kvůli studiu, ale také za kulturou
a novými přáteli. Jak si asi dovedete představit, tahle část výjezdu není
vzhledem k pandemii úplně jednoduchá. Restaurace jsou zavřené, venku se
smíme potkat pouze ve skupinách po čtyřech, dovnitř si můžeme pozvat jen jednu
osobu. I přesto ale poznáváme belgickou kulturu, muzea jsou totiž
otevřená! A typické pokrmy jsme si holt koupily u výdejního okýnka
nebo nechaly doručit domů. Pokud sem někdy zavítáte, určitě musíte ochutnat
typické belgické hranolky a vafle! Během našeho pobytu už jsme stihly
i několik výletů, třeba do Brugg, Bruselu a Blankenbergu. Nejvíce
času trávíme s naší erasmáckou partou, kde jsme samé ergoterapeutky a jedna
dentální hygienistka. Je opravdu zajímavé pozorovat kulturní rozdíly mezi námi
Evropankami. Kdykoliv jsme chtěly vyrazit někam na výlet, my jsme chtěly
samozřejmě vyjet co nejdříve, oběd s sebou a vytěžit
z výletového dne co nejvíce – navštívit všemožné památky a muzea. Pro
ostatní je ale devátá hodina ráno pořád ještě noc a výlety jsou spíš
o dobrém jídle a pití. Tak jsme se tu naučily trochu zpomalit tempo
a víc si věci vychutnávat – a to někdy není na škodu.
Během praxe poznáváme více i samy
sebe
Momentálně (začátek dubna - pozn. red.) máme velikonoční prázdniny. Ano, čtete
dobře, prázdniny! V Belgii mají studenti vysokých škol každý rok dva týdny
velikonočních prázdnin. Když jsme to slyšely prvně, dost nás to překvapilo. Ale
vůbec nám to nevadí! Po prázdninách nás každou čeká druhý blok praxí a pak
už zpátky domů! Utíká to tu neskutečně rychle až to ani není možné. Jsme
opravdu rády, že jsme na Erasmus mohly vyjet i přes všechny komplikace,
které kvůli covidu byly a budou. Zažíváme tolik nových věcí, poznáváme
nové lidi a i více samy sebe. Takže pokud někdo přemýšlíte
o studiu v zahraničí a váháte kvůli pandemii, jděte do toho,
stojí to za to!
Adéla Burianová a Šárka Strubinská, 3. ročník ergoterapie