Jak naložíme s milióny pro Jedničku
Diskuse
Asociace děkanů lékařských fakult ČR s představiteli ministerstev školství i
zdravotnictví
a s premiérem byly přetaveny do reality. Desetiletý program posílení
lékařských fakult částkou takřka 7 miliard korun je významnou součástí řešení
dlouhodobého demografického problému. Tedy faktu, že lékařů odchází do důchodu
více, než kolik jich absolvuje. Navíc jde o řešení partnerské, neboť v minulých
letech jsme byli svědky různých nátlaků k navyšování počtu mediků, ovšem bez
opory ve financování.
Pro naši fakultu program představuje přibližně 20 procent
studijního příspěvku navíc – od letoška, s dalším nárůstem (!) po dvou letech –
a o 15 procent studentů navíc, postupně od nového prvního ročníku, tudíž
s
plným náběhem vlastně až za šest let.
Ti, kdo mají zájem o fakta týkající se naší fakulty a třeba
sem tam prolistují časopis Jednička (třeba ten minulý s infografikou :)),
ví, že se ani zdaleka nepřiblížíme číslům, která 1. LF UK před lety dopomohla
k
přívlastku „masová“. No a těm, kteří dodnes šikovně onu masovost z jakýchkoli
důvodů využívají, počínaje sebelítostí až po aktivní marketing, asi není pomoci...
70 % osobních
nákladů do mezd
Co ale program posílení lékařských fakult bude znamenat pro
realitu všedního dne? Od toho příjemnějšího. Dotace na medika se přiblíží
částce, kterou nás jeho vzdělávání opravdu stojí a umožní nám významně
přiblížit plat „školský“ platu „nemocničnímu“. Sedmdesát procent částky se
rozdělí po odpočtu odvodů do mzdových limitů pracovišť podle toho, kolik
studentů na nich stráví kolik hodin výuky. Třicet procent částky bude vyhrazeno
většinově na kvartální odměny na pracovištích, odměny pro přednosty
a pro
částečné posílení agend děkanátu souvisejících s nárůstem počtu studentů.
Na
přednostovi záleží
A co zato? Velmi aktivní roli budou muset sehrát zejména
přednostové a garanti předmětů. A to jak tvůrčí
a pedagogickou, tak
manažerskou. Právě přednosta musí vědět, koho má ve svém týmu odměnit a za co. Právě
přednosta musí vědět, jak vysoký úvazek pro svého učitele potřebuje a co mu ze
svého limitu nabídne. Nejen přímo za kurikulární výuku, ale nepochybně i za věci
učiněné pro fakultu, univerzitu a obor – od chození „do taláru“ přes pomoc
s Dnem otevřených dveří a dalšími fakultními akcemi až po vedení
volitelných předmětů.
Nechci teď široce uvádět kazuistiky, jak by to být
nemělo, s nimiž se čas od času při rozdělování odměn (v poslední době míváme 14
platů ročně) na některých pracovištích setkáváme. Ale jen pro příklad, typicky
zaznívá: „Aha, já zapomněl rozepsat odměny.“ Nebo dokonce: „Víte co, paní XY z
děkanátu, rozepište jim to všem stejně podle procent výše úvazku.“
Poptávka
po externí výuce existuje
Garant předmětu musí aktivně vytvářet podmínky pro
kvalitní výuku a pečovat o dostatečnou, především klinickou, výukovou základnu.
Z hlediska koncepce, kapacity i personálního zajištění. A nenechme se mýlit,
poptávka po možnosti učit pro fakultu na externích pracovištích je. A dokážou
ji využívat i ostatní lékařské fakulty. Není tedy možné jen rezignovaně čekat s tvrzením
„kolik studentů se vejde k nám na chodbu ve VFN“ a teoreticky mentorovat, co by
měl – pokud možno – zařídit či udělat někdo jiný. Bude třeba podporovat přednosty
s aktivním tahem na bránu, kteří umí sestavit nezbytný tým pro výuku a záleží
jim nejen na rozvoji oborů, ale také na prosperitě fakulty jako celku.
Pozitivní
atmosféru cítí i studenti
V souvislosti s výše uvedeným je vhodné připomenout i
filozofii kvartálních odměn plánovaných
v programu. Proč je na některých
pracovištích tradiční nouze o habilitované a o (úspěšné) studenty doktorských
studijních programů? Připusťme, že i opačný extrém může někdy budit rozpaky,
nicméně existence solidní akademické základny oboru je jasnou vizitkou
přednosty. Jak významnými hráči na poli akademické medicíny jsou jednotlivé
kliniky a ústavy? Najdeme takové, které po léta nemají ani jediný (!) grant v
barvách fakulty (aktuální čísla máme tradičně na webu fakulty) a kde lokální
kultura naznačuje, že studenti a věda vlastně zdržují od „práce“.
Právě na přednostovi záleží, jaké je klima daného
pracoviště. Zda funguje jako krajská nemocnice
s trpěným učilištěm a s obrazem
„vědy“ jako mantry pro získávání akademických titulů. Titulů z jejich pohledu
stojících na „našich zkušenostech s“ nebo ještě hůře na nejrůznějších
„připisovačkách“, o nichž petent ani přesně neví, o čem jsou, ale musí je
doložit, aby splnil určitou kvótu. Nebo zda se jedná
o špičkové, světově
kompetitivní a respektované pracoviště akademické medicíny. A ono vlastně ani
nepřekvapí, že pozitivní atmosféra na pracovištích, která takříkajíc jedou, je,
soudě podle hodnocení výuky studenty, jaksi intuitivně vnímána pozitivně i
jimi.
Příležitost
rozvoje pro všechny!
Tedy, sečteno a podtrženo, máme před sebou docela
zajímavou rozvojovou příležitost. A určitě náročnou. Pro přednosty (a jejich
energii rozvíjet své obory). Pro učitele v jejich týmech (kteří neučí proto, že
se tady na fakultě prostě učí, ale proto, že cítí spoluzodpovědnost za další
generaci lékařského stavu a navíc učí rádi). Pro nás akademiky (abychom místo
nálepkování a tunelového vidění prizmatem partikulárního zájmu byli schopni
naplňovat komplexitu fakultního poslání). A koneckonců i pro studenty (aby se
učili pracovat
s fakty, nikoli s dojmy) a vůbec pro všechny z nás (abychom
se při nejrůznějších příležitostech namísto diskuse neskrývali za paušalizující
a kanibalizující „my a oni“).
Nejsou to úkoly snadné, nicméně si musíme uvědomit, že
peníze již přicházejí a na studenty máme na našich klinikách a ústavech, někdo
více a někdo méně, čas na přípravu. Ale hlavně – vše výše zmíněné je zcela
zásadní pro úspěšné fungování naší Jedničky obecně!
Aleksi Šedo, děkan 1. LF UK
Hodnocení výuky studenty není jen formalitou
Nejprve trochu historie:
Hodnocení výuky studenty na celofakultní úrovni v tichosti oslavilo 20.
narozeniny. V prvních letech probíhalo na tištěných formulářích, které se
anonymně odevzdávaly do „volební urny“ na studijním oddělení. V roce 2006
vznikl dosud používaný dotazník v elektronické verzi, později propojený se
systémem SIS, ponechávaný od svého vzniku – až na malé výjimky – téměř beze změn,
což umožňuje snadné meziroční srovnání výsledků. To pak dovoluje identifikovat jednak
opakované stížnosti studentů
a jednak i efektivitu jejich řešení, tedy zda
opravdu vedlo k nápravě.
Jedním z kritických problémů, se kterými se však Komise pro hodnocení výuky i vedení fakulty při rozboru výsledků ankety potýkají, je počet studentů, kteří se v daném akademickém roce hodnocení zúčastnili. Graf ukazuje počty hodnotících studentů a připomínek za posledních 7 let – pokud si uvědomíme, že na fakultě studuje více než 4500 studentů, pak počet hodnotících představuje v průměru méně než 20 %.
A teď pár poznámek k zásadní otázce, zda je hodnocení výuky
studenty jen formalitou, nebo užitečným nástrojem. Jako fyziolog samozřejmě
vycházím z předpokladu, že má-li jakýkoli fyziologický proces
v organismu dobře fungovat, musí být kontrolován zpětnovazebnou smyčkou.
Fakulta je svébytným organismem a pedagogický proces by tedy logicky měl mít
zpětnovazebný mechanismus, který ho bude udržovat na „fyziologické“ (rozuměj:
co možná nejlepší) úrovni. Schéma ukazuje, jak by měl tento mechanismus
fungovat, odvodíme-li ho od obecné teorie regulací.
Jak to funguje
v praxi?
Výsledky hodnocení se na základě zprávy komise každý rok velmi podrobně
zabývá jak kolegium děkana, tak i akademický senát. Podrobná zpráva je navíc
každoročně předávána i na Rektorát UK a zástupci jednotlivých fakult univerzity
se každoročně scházejí, aby probrali výsledky fakultních anket a závěry, které
z toho děkani vyvozují. Přednostové všech pracovišť naší fakulty jsou
každoročně písemně upozorňováni na anketu a vyzváni k vyjádření. Důležité
je především to, že tato vyjádření obsahují nejen vysvětlení podstaty
kritizovaných problémů, ale hlavně návrhy řešení situace do budoucna, aby ubylo
důvodů k negativnímu hodnocení. S potěšením lze sledovat, že přednostů,
kteří se systematicky anketou zabývají, každoročně přibývá.
Pozitivních dopadů by
mohlo být ještě víc…
Pozitivních dopadů studentského hodnocení výuky, které lze vysledovat ze
srovnání s předchozími roky, už je tak dnes opravdu dost. Ale po pravdě
řečeno, mohlo by jich být výrazně víc. Interpretovat racionálně výsledky je
totiž někdy vzhledem k malému počtu respondentů dost obtížné. To je
nakonec příčinou klasického „circulus vitiosus“, kdy se studenti často
neúčastní ankety pod vlivem pocitu, že se jejich stížnostmi nikdo nezabývá, a
tudíž se ani nic k lepšímu nemůže změnit. Důsledkem pak je, že počet připomínek
je natolik malý, že nenutí a ani nemůže nutit přednosty, aby zjednali
v dané věci nápravu. No,
a to logicky vede zpět u řady studentů
k pocitu, že vlastně hodnocení nemá žádný praktický význam.
… vyžaduje to ale větší
zapojení studentů!
Rád bych proto naše studenty poprosil, aby se ankety pravidelně a
zodpovědně účastnili. Zodpovědně znamená, aby obětovali chvíli času tomu, že se
nad svým hodnocením zamyslí. Věrohodnost vyjádření každého studenta totiž
závisí nejen na formě a smysluplnosti případného slovního komentáře, ale i na
logickém hodnocení jednotlivých položek ve formulářích (pokud si např. student
stěžuje na malý počet pacientů v oboru, jakým je Hygiena a epidemiologie,
kde žádní pacienti nejsou, pak jeho vyjádření samozřejmě není příliš
důvěryhodné). Kromě toho je dobré se k výuce vyjádřit i v případě, že
dotyčná studentka nebo student nemají zásadní výhrady k organizaci a
průběhu výuky, či jsou s něčím dokonce spokojeni. Rád bych připomněl, že
je obtížné něco rozumně kontrolovat a řídit, pokud není dobře fungující zpětná
vazba. Přednostové, akademický senát i kolegium děkana potřebují znát názory
studentů – a to jak negativní, tak i pozitivní. Bez toho se dá výuka jen opravdu
obtížně nasměrovat tak, aby vyhovovala požadavkům pedagogů i potřebám studentů.
Otomar Kittnar, člen Komise pro hodnocení výuky