Jak získat motivaci pro studium i po něm?
Již delší
dobu jsem měl potřebu změnit prostředí. Chtěl jsem poznat odlišný systém
vzdělání a získat rozhled. Pokud máme přehled o tom, jak věci na různých
místech probíhají, a umíme kriticky myslet, můžeme si vytvořit vlastní
plnohodnotný názor. Hledal jsem vlastní cestu k tomuto povolání (nikoli
zaměstnání či práci, to já rozlišuji). Chtěl jsem vědět, jakým způsobem chci
medicínu dělat, nebo jestli vůbec…
Hledal jsem takovou náplň mých pracovních dní, abych si na konci týdne
řekl „to už je zase víkend“ a těšil se na pondělí. V tom, co děláme, musí
být vášeň, jinak nemůžeme být v životě nikdy úplně šťastni. U nás doma,
v Česku, jsem tuto vášeň opakovaně ztrácel. Říkal jsem si, že bych se měl
možná podobně jako řada dalších lidí věnovat jiným projektům nebo začít
studovat odlišnou školu. I díky zahraničním stážím jsem potřebnou vášeň opět
začal nacházet.
Vystupte
z komfortní zóny
Během
studia jsem měl možnost sledovat práci lékařů v Rize, Bordeaux, Paříži, Ženevě
a Indonésii. Možná nejzajímavější zkušenost, v USA, mne ale
zatím ještě čeká. Nejtěžší částí na realizaci takové stáže nejsou zdaleka
peníze (stipendium pokryje téměř veškeré náklady), ale schopnost vyjít
z komfortní zóny a poprat se s nikdy nekončící administrativou.
Jednoznačným plusem zahraničních stáží je možnost vyzkoušet si své teoretické
znalosti a naučit se je užívat v praxi. To je také jediná smysluplná
cesta, jak si zafixovat a správně používat vědomosti, kterých se učíme velké
množství a které bohužel v Česku tak rychle zapomínáme. Díky stážím jsem
si navíc vytvořil mezinárodní síť známostí v oboru, zdokonalil se jazykově a
získal odborné dovednosti.
Získejte praktické zkušenosti…
Stáže jsou často koncipovány prakticky. Student se stává součástí týmu,
je asistentem konkrétního lékaře. Vyšetřuje pacienty, asistuje během operací,
vyřizuje nemalou část papírové dokumentace, telefonuje s lékaři
z jiných oddělení, pracuje s nemocničním systémem apod. Tímto
způsobem se nejen rychle učí, ale také pomáhá přidělenému lékaři a značně mu
šetří čas. Ten jej využívá k vytvoření užší vazby s pacientem. Lékař
tak není v celodenním stresovém módu a eliminuje možné chyby
v průběhu práce. Takový režim vede mediky k odpovědnosti a motivaci, a to jak ve vztahu k jejich
pacientům, tak ke svému staršímu neatestovanému kolegovi.
…
hodnocení i doporučení…
Medici nejsou na oddělení navíc, naopak jsou vyžadováni a každé oddělení
je potřebuje. Studentům, kterých bývá méně než u nás, je přiděleno místo v kanceláři
častokrát společně s lékaři. Jednotlivá oddělení jsou
větší, medici tak mají někdy na starost hned několik pacientů.
V klinických ročnících tedy pracují se skutečnými
pacienty, jejich příběhy, nikoli se simulátory. Za takto odvedenou práci
dostávají adekvátní finanční ohodnocení, evaluaci a pro
takový systém vzdělávání klíčové doporučující dopisy, díky kterým zvyšují své
šance získat v budoucnu místo na vysněném pracovišti. Špatní studenti nebo
věční flákači, kteří demotivují ostatní kolegy v kruhu, se velmi rychle
odhalí a vyselektují. Množství nekvalitních absolventů nebezpečných sobě i pacientům
se tak omezí na minimum.
Ohromným plusem je nakonec právě dostatek školitelů v pre- i
postgraduálním vzdělávání, nikoli finanční ohodnocení, jak by se mohlo na první
pohled zdát. Pokud studenty nebo
již absolventy nemá kdo učit, jak může člověka povolání bavit a jak nemá
vyhořet? Přál bych si, abychom postupem času dokázali využít naplno pracovní
potenciál mediků i u nás, a tím ulehčili přetíženému systému. Často je také
zahraniční stáž brána vyučujícími spíše jako dovolená během studia. Takové
tvrzení není pravdivé minimálně v zemích, které jsem uvedl výše. Studenti
se poté nepochopitelně setkávají s neuznáváním stáží v Česku. Věřím,
že časem se tyto nešvary začnou měnit i u nás.
A
předávejte pozitivní energii dál
K
povolání lékaře vede často trnitá cesta. Studium se zdá být pro řadu z nás
někdy víc než náročné. Každý občas potřebuje dobít energii a získat motivaci
pro jeho další pokračování. Mně v tomhle zahraniční stáže jednoznačně
pomohly, mohu je proto s čistým svědomím doporučit každému. Ve Švýcarsku
se stávají povinností v rámci studia i následné předatestační praxe.
Společně tak mohou nejen studenti přivážet svěží vítr a pozitivní energii k nám
domů. Můžeme pomoci dále zlepšovat fungování našeho vzdělávání, nemocnic a
vztahů v pracovních kolektivech. Překvapilo mě, že někteří lékaři
v Ženevě znali a chválili úroveň lékařské péče u nás doma. To by nás mělo
těšit a motivovat k další práci. Věřím, že těchto pozitivních sdělení bude
stále přibývat.
Pavel Matuška, 6. ročník VL