Potřebujete pomoc nebo informace a nevíte přesně na koho se obrátit?
Kontaktujte nás
Zápis 14. zasedání kolegia děkana,
které se konalo v pondělí dne 4. 4. 2022 od 13:00 hod.
ve velké zasedací místnosti děkanátu 1. LF UK, ulice Na Bojišti 3
Předsedající:
prof. MUDr. Martin Vokurka, CSc. – děkan 1. LF UK
Přítomni:
prof.
MUDr. Otomar Kittnar, CSc. – proděkan
prof. MUDr. Jana Dušková, DrSc., MBA – proděkanka
doc. MUDr. Tomáš Kučera, Ph.D. – člen kolegia
doc. MUDr. Lukáš Zlatohlávek, Ph.D. – proděkan
prof. MUDr. Jan Bělohlávek, Ph.D. – člen kolegia
prof. MUDr. Martina Koziar Vašáková, Ph.D. – členka kolegia
prof. MUDr. Aleksi Šedo, DrSc. – proděkan
MUDr. Martin Vejražka, Ph.D. – člen kolegia
prof. PhDr. Michal Miovský, Ph.D. – proděkan
doc. MUDr. Andrea Burgetová, Ph.D. – proděkanka
prof. MUDr. René Foltán, Ph.D. – proděkan
Ing. Ivan Mikula, Ph.D. – člen kolegia
MUDr. Mikuláš Mlček, Ph.D. – člen kolegia
prof. MUDr. Jan Betka, DrSc. – člen kolegia, distančně
doc. MUDr. Tomáš Grus, Ph.D. – člen kolegia
MUDr. Eitan Brizman, BDS – proděkan
prof.
MUDr. Petra Lišková, MD, Ph.D. – proděkanka
prof. MUDr. Pavel Klener, DrSc. – proděkan
prof. MUDr. David Feltl, Ph.D. – člen kolegia
Omluveni:
Ing.
Tereza Lukášová – tajemnice
prof. MUDr. Jan Škrha, DrSc. – člen
kolegia
MUDr. David Kulišiak – člen kolegia
P R O G R A M
14. zasedání kolegia děkana, které se konalo prezenčně v pondělí
dne 4. 4. 2022 od 13:00 hod. ve velké zasedací místnosti děkanátu 1. LF UK,
ulice Na Bojišti 3
1. Kontrola závěrů a schválení
zápisu ze 13. zasedání kolegia děkana, které se konalo v pondělí dne 21.3. 2022
od 13:00 hod.
Informace děkana
prof. MUDr. Martin Vokurka, CSc.
2. Celoživotní vzdělávání
prof. PhDr. Michal Miovský, Ph.D.
3. Zahraniční vztahy: hostující
profesoři
prof. MUDr. Aleksi Šedo, DrSc.
4. E-learning
MUDr. Martin Vejražka, Ph.D.
5. Jmenovací a habilitační
řízení
prof. MUDr. Pavel Klener, Ph.D.
6. Energetika fakulty
Ing. Tereza Lukášová
7. Porada přednostů 6. 4. 2022
prof. MUDr. Martin Vokurka, CSc.
8. Studentské spolky: SMČ,
MEDSOC
9. Výsledky GAUK
Projekty PRIMUS
prof. MUDr. Petra Lišková, Ph.D.
10. Různé
Ad 1.
KD projednalo a schválilo zápis z jednání KD z 21. 3. 2022
V diskusi prof. Bělohlávek
sdělil, že připomínkovaná smlouva o stážování mediků s nemocnicí Mladá Boleslav
je nyní k dopracování na právním odd. fakulty, u Mgr. Jenčíkové.
Děkan prof. Vokurka sdělil:
- že program na výjezdním KD bude více diskusní, zaměřen na koncepční změny a
bude včas rozeslán, stejně jako další organizační informace,
- 6. 4. 2022 je v Karolinu oslava vzniku UK,
- ke dni 31. 5. 2022 ekonom fakulty Ing. Michl odchází z fakulty, nově bude pozicí ekonomky pověřena Ing. Mesteková,
- realizace NPO bude znamenat i výrazné navýšení agendy pro děkanát, potřebu nových zaměstnanců a prostor,
- u některých
klíčových pracovníků děkanátu propukla infekce covid-19.
Ad 2.
Proděkan prof. Miovský uvedl přehled 5 základních okruhů v problematice
celoživotního vzdělávání. Informoval, kolik akcí bylo realizováno v roce 2021
– 37 akcí, 1600 účastníků. V programu U3V je zakonzervovaný počet
účastníků, prof. Topinková je členkou rady CŽV na UK. Specializační vzdělávání
60 / 60 akcí v obou pololetích a 1600 účastníků, většina akcí proběhla online
formou.
Ve srovnání s ostatními fakultami je na 1. LF UK poměrně malý počet
aktivit CŽV. Rozvoj CŽV vyžaduje větší systematičnost a může mít i výrazný
pozitivní finanční dopad s velkým potenciálem. Je třeba zatraktivnit nabídku, např.
semináře, konference, letní školy… Bude třeba i personálně posílit příslušné
oddělení. Nabízí se možnost využití fakultních prostor během letních měsíců,
motivační složky by měly být směrovány nejen pracovníkům, ale i pracovištích.
Zájem o vzdělávací
aktivity mají například Mariánské Lázně a další subjekty.
V diskusi prof. Bělohlávek upozornil na finanční podhodnocení daných aktivit
pro lékaře, kteří kurzy vedou.
KD vzalo materiál na
vědomí a zdůraznilo význam CŽV a zájem na jeho intenzivnějším rozvoji.
Ad 3.
Proděkan prof. Šedo informoval o situaci hostujících profesorů na fakultě a navrhl
některé z nich jako externí členy Vědecké rady 1. LF UK, konkrétně profesory
Cohena, Blairera, Grundbergera, Rammelta, Votrubu, Ramana a Dvořáka s ad
hoc účastí. Dotyční budou osloveni.
Dále informoval o Letní
škole 4EU against cancer – přihlásilo se třikrát více uchazečů, byl posouzen a
schválen způsob výběru bez osobní účasti zájemců.
Proděkan prof. Šedo předložil materiály o mezinárodních aktivitách jednotlivých
pracovišť fakulty.
Proběhla diskuze nad podmínkami získání titulu visiting profesory a aktivní přítomnosti
profesorů na fakultě jako kritériu pro jmenování. Děkan prof. Vokurka osloví
doc. Angerovou k upřesnění podkladů jejího návrhu na hostujícího
profesora.
KD vzalo informace na vědomí.
Ad 4.
E-learning představil MUDr. Vejražka. Základní rozcestník e-learningu je na
fakultním webu, naprostá většina materiálů je však zatím uzamčena a není
přístupna veřejně. Fakulta využívá především dvou systémů – MS Teams a Moodle.
Skončí podpora Adobe Connect a zřejmě i univerzitní podpora pro Zoom. MUDr.
Vejražka upozornil a doporučil konferenční nástroj Meet a místo Youtube kanálu stream
server Medical media pro výuková videa – ten vznikl na fakultě ve spolupráci
s cesnetem, je zpřístupněn jen studentům fakulty, zajištěn i proti
krádežím videí. Informoval o využívání Wikiskript – ve všedních dnech je zde
návštěvnost cca 60 tisíc unikátních přístupů (třikrát více než ostatní
nástroje), stoupá i počet aktivních příspěvků. MUDr. Vejražka dále připomněl systém
Rogo ke zkoušení, možnost elektronického losování, a dále program Socrative k využití
na kvízy – vhodný i pro VŠ výuku.
KD vzalo informace na vědomí.
Ad 5.
Proděkan prof. Klener představil návrhy složení komisí k habilitačnímu
řízení Ing. Jakubka z Biocev pro obor Lékařská chemie a biochemie, složení
komise pro jmenovací řízení profesorem doc. Pavlišty pro obor Gynekologie a
porodnictví a složení komise ke jmenování profesorkou doc. Balogové pro obor Nukleární
medicína.
KD s návrhy souhlasilo.
Prof. Klener
informoval o setkání na RUK s prof. Kuklíkem nad možností úprav
(zpřísnění) kritérií pro habilitační a jmenovací řízení. Prof. Kuklík
iniciativu podpořil a doporučil koordinaci mezi lékařskými fakultami.
Prof. Klener dále představil kazuistiku jednoho z jmenovacích řízení
včetně pochybností o recyklaci vlastních publikací a hodnocení kvality některých
časopisů. Upozornil na to, že řízení před vědeckou radou (VR) se může konat i
při nedoporučení jmenovací (resp. habilitační) komise, a proto rozhodování VR
je zcela zásadní.
Ad 6.
Vedoucí technického odd. fakulty Ing. Bečvář a Ing. Schinkmann (fakultní
energetik) informovali o vývoji spotřeby a nákladů na energie (zemní plyn,
elektřina, voda) a představili možnosti energetické strategie 1. LF UK. Jednotlivé
dodavatele energií soutěží UK hromadně pro všechny fakulty – u zemního plynu jde
o společnost Pražská plynárenská, u elektřiny firmu Alpiq. Zemní plyn je v
posledních měsících trojnásobně dražší, cena elektřiny stoupla o 80 %. Náklady na
vodu jsou stabilní (role kovidu a homeoffice). Byla představena i spotřeba
energií v rámci jednotlivých budov fakulty.
Jsou dva druhy
opatření – úspory a hledání alternativních zdrojů (např. fotovoltaika), dále
opatření okamžitá a dlouhodobější (např. snížení energetických ztrát stavebními
úpravami). Největší náklady jsou vytápění, ohřev vody, ale je možné i
zefektivnění dalších procesů (efektivní využívání přístrojů, např. tiskáren),
instalace čidel apod.
K tématu proběhla diskuse. Prof. Foltán navrhl externí audit energií,
s čímž počítá i Technicko-provozní oddělení. Celou problematiku je třeba
nahlížet z ekonomického pohledu, platných norem, ale i specifických potřeb
fakulty – vědy a výuky.
Tajemnice fakulty Ing. Lukášová na základě dat a možností připraví konkrétní opatření.
Ad 7.
Děkan prof. Vokurka vyzval členy kolegia, aby jejich prezentace na poradě přednostů byly stručné, jasné, konkrétní, obsahovaly zásadní informace pro přednosty.
Program byl rozeslán.
Ad 8.
Představení spolku MEDSOC se zhostil Erick Camargo Konečný, místopředseda SMČ.
Spolek navazuje na tradici, mají klubovnu, tisknou materiály, členem může být každý,
tedy studenti jak magisterských, tak i bakalářských studijních programů. SMČ má
nyní 4200 členů, z toho 30–50 aktivních. Budou pořádat piknik, všichni
členové KD jsou zváni. Výtěžek z prodeje kýty od fakulty a dalšího
občerstvení dá spolek na charitu. Představil řadu konkrétních akcí SMČ a spolupráci
se studenty na Erasmu (ESO).
Představení spolu MEDSOC se ujal prezident spolku Hamza Shabbir. Podporují
studenty ve studiu, mají 70 aktivních studentů, představil organizační
strukturu. Pořádají společenské i akademické akce společně pro všeobecné i
zubaře.
Děkan se dotázal na spolupráci
s ročníkovými zástupci v anglické paralelce – ta je na úrovni MEDSOC
dle jeho představitele pravidelná a spolehlivá.
Ad 9.
Prof. Lišková představila žádosti Primus, které byly KD schváleny.
Informovala o úspěšnosti 1. LF UK při přidělování projektů GAUK – 1. LF UK má 39% úspěšnost v získání projektů.
Ad 10.
Různé
Proděkanka doc.
Burgetová informovala o ukrajinských studentech. Připomněla stanovená kritéria pro
freemovers – jde o UA občanství, studium na veřejné UA škole, vyřízený pobyt v
ČR. Nyní je deset zájemců, kteří budou zváni na pohovor 11. 4. 2022. Vyberou si
tři možnosti stáží, v letním semestru v adekvátním ročníku, budou
navštěvovat kurzy češtiny, budou zapsáni do SIS a mohou získat stipendium od MŠMT,
po dalším roce by mohli skládat přijímací zkoušky k řádnému studiu, poté
by jim byly uznány předměty z původního studia na UA. Dlouhodobě je bude
fakulta směřovat do české paralelky.
KD vzalo informace na vědomí.
Proděkanka doc. Burgetová předložila harmonogram ak. roku 2022/23.
KD harmonogram
odsouhlasilo.
Prof. Šedo představil aktivitu www.researchjobs.cz/ua/ na podporu ukrajinských
akademických a výzkumných pracovníků a pracovnic. Agreguje se zde nabídka
pracovních pozic vhodných pro naše ukrajinské kolegy a kolegyně. Na webu
fakulty je informace uvedena zde: https://www.lf1.cuni.cz/inzerce-a-propagace-vyzkumnych-a-akademickych-pozic-pro-ukrajinske-kolegy. Prof. Šedo pošle informaci na
přednosty.
MUDr. Vejražka sdělil, že z rektorátu přišlo k připomínkování opatření na zřízení postu univerzitního ombudsmana, do budoucna se předpokládá zřízení ombudsmana na každé fakultě.
MUDr. Vejražka k hodnocení výuky uvedl, že materiály byly rozeslány na pracoviště, nyní se pracuje na vývoji aplikace pro nový sběr dat hodnocení výuky, protože sběr přes SIS často kolabuje.
Příští
zasedání KD proběhne prezenčně dne 25. 4. 2022 ve velké zasedací místnosti
děkanátu Na Bojišti 3.
V Praze
dne 4. 4. 2022
zapsala Petra Klusáková, DiS.