1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy Univerzita Karlova
Zajímá vás, co se děje na fakultě? Přihlaste se k odběru bulletinu Jednička.

Pomůžeme vám

Potřebujete pomoc nebo informace a nevíte přesně na koho se obrátit?

Kontaktujte nás

Zápis 16. (výjezdního) zasedání KD ze dne 18. 4. - 19. 4. 2024

Zápis 16. (výjezdního) zasedání kolegia děkana,
které se konalo 18. - 19. 4.2024 v Nymburce


Předsedající:


prof. MUDr. Martin Vokurka, CSc. – děkan 1. LF UK


Přítomni:

Ing. Tereza Fussgänger – tajemnice

prof. MUDr. Jana Dušková, DrSc., MBA – proděkanka

doc. MUDr. Lukáš Zlatohlávek, Ph.D. – proděkan

prof. MUDr. Martina Koziar Vašáková, Ph.D. – členka kolegia

MUDr. Martin Vejražka, Ph.D. – člen kolegia

prof. PhDr. Michal Miovský, Ph.D. – proděkan

Ing. Ivan Mikula, Ph.D. – člen kolegia

prof. MUDr. Otomar Kittnar, CSc. – proděkan

doc. MUDr. Tomáš Kučera, Ph.D. – člen kolegia

prof. MUDr. Jan Škrha, DrSc. – člen kolegia

prof. MUDr. Jan Bělohlávek, Ph.D. – člen kolegia

prof. MUDr. Pavel Klener, DrSc. – proděkan

prof. MUDr. Petra Lišková, MD, Ph.D. – proděkanka

prof. MUDr. Aleš Linhart, DrSc. - proděkan

doc. MUDr. Tomáš Grus, Ph.D. – člen kolegia

doc. MUDr. Andrea Burgetová, Ph.D. – proděkanka

MUDr. Mikuláš Mlček, Ph.D. – člen kolegia

Andrea Rashovska – zástupkyně senátu z řad studentů


Omluveni:

MUDr. Eitan Brizman, BDS – proděkan

prof. MUDr. David Feltl, Ph.D. – člen kolegia

prof. MUDr. René Foltán, Ph.D. – proděkan

prof. MUDr. Michal Zikán, Ph.D. – člen kolegia


                                                                       

                                                                       P R O G R A M

               16. zasedání kolegia děkana (výjezdního), které se bude konat ve čtvrtek a pátek

                           18.-19. 4. 2024 od 10:00 hod. v Nymburce (Hotel Ostrov)


1) Kontrola závěrů a schválení zápisu z 15. zasedání kolegia děkana, které se konalo v pondělí dne 8. 4. 2024 od 13:00 hod.
Informace děkana
prof. MUDr. Martin Vokurka, CSc.


2) Aktuální body


3) Tematické okruhy

4) Různé


Ad 3) – Tematické okruhy


Čtvrtek 18. 4. 2024

10:00 – 12:30 – 1. část zasedání kolegia


I. HLAVNÍ CÍLE FAKULTY A JEJICH PLNĚNÍ – prof. MUDr. Martin Vokurka, CSc.
stav plnění úkolů KD
informace z RKR
příprava Porady přednostů


II. KONCEPCE A VÝVOJ VÝUKY – doc. MUDr. Andrea Burgetová, Ph.D. et al.
přijímací řízení – aktuální informace a jeho vývoj
hlavní priority výuky – SIM, Medical Education Innovation Center a související části, elektronizace výuky …
vývoj a změny kurikula
specifika jednotlivých studijních programů
plán volitelných předmětů


14:00 – 17:30 – 2. část zasedání kolegia


III. ROZVOJ FAKULTY A STRATEGICKÉ PROJEKTY, DĚKANÁT – prof. MUDr. Otomar Kittnar, CSc., Ing. Tereza Fussgänger, Ing. Ivan Mikula, Ph.D.
Kampus Albertov, simulační centrum, další investiční akce
projekty
ekonomická strategie, rozpočet, finance, energie
prostorová situace na fakultě
mzdová situace
organizační struktura děkanátu, digitalizace


Pátek 19. 4. 2024

9:00 – 12:00 – 3. část zasedání kolegia


IV. VĚDA – prof. MUDr. Pavel Klener, Ph.D., prof. MUDr. Petra Lišková, Ph.D.

vědecká a akademická kariéra od PGS, habilitace, jmenování (kritéria a shrnutí vývoje)
financování vědy

granty a jejich vývoj

vracení režií z fakultních grantů

Cooperatio – pravidla UK, rozdělování prostředků na 1. LF UK na základě hodnocení vědy (90+10 %), strategický fond, režie a DPH v rámci NPO-Exceles

NPO, Exceles, OP JAK
hodnocení vědy, příprava na nové hodnocení (RUK), hodnocení v rámci 1. LF

publikování – podpora OA v D1, problémy v publikování (časopisy/nakladatelství s nízkou úrovní recenzního řízení)

organizační podpora vědy (grantové oddělení, OSTR…)


V. MEZINÁRODNÍ ROZVOJ FAKULTY – prof. MUDr. Aleš Linhart, DrSc. (As. MUDr. Eitan Brizman, B.D.S.)


Ad 1/2:

Prof. Vokurka zahájil a rámcově uvedl program výjezdního zasedání.

Prof. Vokurka shrnul informace z 14. zasedání KD – zápis byl schválen.


Ad 3:

I.

Prof. Vokurka upozornil na nadcházející poradu přednostů dne 23.4.2024 a zdůraznil potřebu stručnosti při sdělování informací.

Představil obsah výjezdního zasedání RKR, které se konalo 11.4.-12.4.2024. Materiály jednání jsou k dispozici na MST.

Informoval také o vytvoření pracovní skupiny pro tvorbu Principů 2026 a o nominaci doc. Mlčka do této skupiny.

Byla zmíněna konference o lékařském vzdělávání AMEE, která proběhne v srpnu 2024 v Basileji a je možné se jí zúčastnit. Účast je třeba nahlásit do konce května.


II.

Doc. Burgetová vyzvala k schválení harmonogramu AR pro rok 2024/2025, který byl bez výhrad schválen.

Doc. Burgetová upozornila na důležitost efektivního sdílení informací o organizaci výuky prostřednictvím SISu a výzvě, která byla pro tento účel předána vyučujícím, současně je v přípravě

sjednocující aktualizace metodiky pro předstátnicové stáže. Dále informovala o vzniku studentského projektu v podobě webových stránek propojených s wikiskripty, které budou předávat studentské informace ke studiu.

Doc. Burgetová informovala o chystané vyhlášce o distančním vzdělávání, ke které byly odeslány připomínky (explicitní uvedení počtu hodin, které lze odučit distančně) a které jsou prozatím bez odezvy.

V oblasti věnované přijímacímu řízení informovala prof. Dušková o průběhu a harmonogramu přijímacího řízení. Upozornila na problematiku nárůstu uchazečů se specifickými potřebami a dodala, že součástí pozvánky k přijímacímu řízení bude upozornění, že při zápisu bude potřeba doložit způsobilost ke studiu i k povolání.

Prof. Dušková předložila návrhy ke změnám v přijímacím řízením v AR 2024/25:

· návrh na přechod z MTF na SBA formát úloh - návrh je přijat

· návrh na snížení průměru pro přijetí bez přijímacích zkoušek pro VL na 1,0 – návrh je přijat

Návrh na změny je třeba předložit na RUK do konce května.

Dr. Vejražka navrhuje obnovit dvojkolejnost prezenčně/distančně přípravných kurzů – návrh je přijat, je třeba toto zapracovat do OD. Přípravné kurzy pro AP – chybí detailní výstup pro realizaci, bod bude projednán na dalším KD.
Dr. Vejražka – prezentoval validitu přijímacího řízení.


Prof. Grus hovořil o vzdělávacích cílech v praktických dovednostech (profiles) absolventa, které je nutné zavést pro zvládání běžných situací v praxi. Stěžejní je úprava kurikula, inovace výuky, zavedení didaktického centra pro pedagogy a zavedení e-portfolia. Doplnil, že schéma výuky musí být shodné pro všechny obory, přičemž je nutné písemně zpracovat kompetence za které bude zodpovídat garant oboru. Bylo diskutováno o konceptu EPA, klíčových profesních aktivitách, které studenti musí zvládnout. Prof. Vokurka upozornil na nutnost stanovení časového rámce implementace.


Doc. Kučera hovořil o profilu absolventa teoretických předmětů s ohledem na další využití při dalším studiu a po promoci, přičemž dovednosti rozčlenil na základní, ve vztahu ke klinice, pro zvládnutí navazujících teoretických předmětů a znalosti nutné k vědecké práci. Vyplněním dotazníku získal profily za některé obory, které se však svým rozsahem a obsahem liší. Je nutná další analýza.


Doc. Mlček shrnul problematiku simulační výuky: A. Cíle: Klinické/kritické myšlení; aplikace znalostí a dovedností; definované kompetence (PROFILES). B. základy metodiky: skupiny 5:1, aktivní role 50 %, zkušenostní učení, reflexní učení; a C. nutné koncepční komponenty: co/Profiles, jak/metodika, kdo/lektorský systém, kde/prostory, rozsah/výuka. Informoval o personálním složení SIM centra, zástupce pro organizaci provozu je Ing. Tejkl, výuková skupina není zatím definována. Prof. Vokurka zdůraznil, že do budoucna bude třeba vypracovat přesný rozpočet, personální evaluaci a obecné zhodnocení toku financí na pracoviště. Financování není prozatím odsouhlaseno, je potřeba předložit zdrojové výpočty.


Doc. Mlček informoval o stavbě SIM centra a zajištění nezbytného vybavení. Navrhl podat co nejdříve investiční záměr, který musí odsouhlasit RUK s vyjádřením, že jsme požádali o Mikuláše a máme omezené vlastní zdroje. Návrh byl podpořen. Dále navrhl pravidelně aktualizovat podaný projekt na vybavení pro výuku (ERDF OP JAK).


Prof. Miovský informoval o nelékařských oborech a jejich přínosech, vývoji microcredentials, pilotu v oblasti CŽV, který představuje velkou administrativní zátěž a není zřejmé kdo nese zodpovědnost za co a vůči komu, zkušební projekt je zajímavý z pohledu rozšíření nabídky volitelných předmětů.

Navrhl vytvořit jednoduchou koncepční rozvahu o 4 bodech, který předloží


III.

Ing. Fussgänger informovala o úsporách v rámci energií (montáž spořičů vody, revize smluv). Dále oznámila zahájení projektu na digitalizaci docházky, který by měl být implementována během 8 měsíců.

K mzdové situaci uvedla, že univerzita připravuje nový mzdový předpis, který nahrazuje stávající rozmezí tarifů jednotlivých pracovních skupin. K dopadům koheze byly na RUK vzneseny dotazy, na odpověď se čeká.

Prof. Kittnar – informoval o probíhajících i chystaných stavebních akcích (revitalizace pláště Purkyňova ústavu, instalace klimatizace Hlavova ústavu, dostavba Cenra SIM, realizace opravy Ústavu imunologie a epidemiologie, který zatím nemá financování, které se očekává v následující etapě, která se na MŠMT připravuje cca na rok 2026).

Prof. Kittnar – informoval o probíhajících projektech OP JAK a NPO, prof. Vokurka zmínil prioritu pro OSTR – aktivně hledat vhodné projekty.

Ing. Mikula – seznámil s aktuálním stavem výstavby a financování Kampusu Albertov, oznámil, že je rozporováno přerozdělení dotace z NPO (1.LF pouze 13 % viz materiál na MST), které je určeno na stavbu, nikoli na vybavení. V současné chvíli se přepočítává tabulka na přerozdělení financí v poměru rozdělení ploch, která bude k dispozici na příštím KD, dále se předpokládá jednání na úrovni děkanů. Byla zmíněna problematika hluku při stavebních pracích, kdy je možné pozastavit stavební práce např. v případě přijímacích zkoušek max. však 3x /rok. Stavba pokračuje dle projektové dokumentace, harmonogram se může měnit v běhu dle aktuální situace.

Doc. Mlček vznesl dotaz na obsazenost prostor, přičemž bylo odpovězeno, že obsazenost je již předběžně známa, nicméně aktualizace by se měla řešit rok před kolaudací, neboť zájem je proměnlivý v čase. Dále doc. Mlček apeloval na zlepšení komunikace v předávání informací týkající se provozu stavby a s tím souvisejícím zhoršení kvality přilehlého okolí ústavů dříve než 24 hod. předem.

Doc. Burgetová informovala o úpravě režimu čítárny na ÚVI pro studentské účely.


IV.

Prof. Klener seznámil členy s připomínkami prof. Widimského a prof. Kuklíka k úpravě kritérií pro habilitační a jmenovací řízení. Na toto téma proběhla diskuse, ze které vyplynuly návrhy připomínek pro děkany a pror. Kuklíka:

· zjistit konečné stanovisko k mega journals

· zvážit, zda má uchazeč o docenta školit v pgs (KD doporučilo, že v habilitačním řízení toto není nutné, je však s výhodou)

Prof. Lišková informovala o stanovisku MŠMT, které neakceptuje naši metodiku výpočtu režijních prostředků NPO, režie krácena o 50 % (14 mil.), rozporujeme, nemáme zatím vyjádření. Informovala o vratkách za DPH za r. 2023/24, které řeší grantové oddělení s rektorátem. Prezentovala vývoj finančních prostředků z grantů za posledních 5 let (viz materiály MST).

Proběhla diskuse k aplikaci grantů. V návrhu zaznělo zorganizovat schůzku pro řešitele projektů a zjistit stav erudovanosti v této oblasti. V dalším návrhu zazněl návrh zajistit externí firmu, která se touto problematikou zabývá. Dále se diskutovalo o financích a úvazcích řešitelů.

KD souhlasilo opět s vrácením 15 % režií z grantů dle stávajících pravidel, zdůraznilo, že tyto prostředky by měly směřovat přímo řešitelům.


V.

Prof. Linhart informoval o podepsaném memorandu o studentské výměně se Soulem. Zmínil stáže, které nejsou v sylabu a tím chybí mechanismus pro zapsání bodů – navrhuje zapsat je ve formě nepovinného předmětu, vytvořit databázi schválených předmětů a zakomponovat uznání bodů do smlouvy. Dále hovořil o koncepčním problému, kdy si učitelé vykazují výuku Erasmu přes AP – tato by měla být hrazena ze základní činnosti.

Prof. Linhart informoval o programu 4EU+ aliance, dále sdělil, že na výzvu Joint seed St. Andrews se nikdo nepřihlásil – k informovanosti proběhla diskuse jakým způsobem zasílat zprávy o výzvách. Dr. Vejražka navrhuje nadefinovat parametry oblastí zájmů a zasílat cíleně. Problematika bude ještě diskutována a řešena s Ing. Martiňákem z OVT.

Byla vznesena otázka na spolupráci s Hospital Sírio-Libanes - doc. Mlček navrhl zjistit nezávazně zájem.

Prof. Linhart oznámil vypsání výběrového řízení na vedoucí/ho ZO a potřebu koordinátora akcí ZO.

Prof. Dušková zmínila problematiku přijíždějících studentů, kteří by u nás měli absolvovat praxi, nicméně nemají žádné zkušenosti – lze to ošetřit smluvně, očekávat lze reciprocitu.


Ad 4:

Ing. Mikula upozornil na problematiku open access, kdy při čerpání financí z Evropských projektů vzniká požadavek, aby generovaná data byla volně dostupná – je potřeba toto podchytit na legislativní úrovni. Prof. Klener uvedl, že k této problematice proběhne ze strany RUK na přelomu 05/06 konference.

Doc. Burgetová vznesla dotaz na problematiku počtu kruhů AP, ke které proběhla diskuse.

Prof. Vokurka informoval o návštěvě prof. Heinze Reichmanna

Příští zasedání KD proběhne prezenčně dne 29. 4. 2024 ve 13:00 v malé zasedací místnosti děkanátu Na Bojišti 3.

 

Hodnocení: spravovat