Potřebujete pomoc nebo informace a nevíte přesně na koho se obrátit?
Kontaktujte násZápis 9. zasedání kolegia děkana,
které se konalo v pondělí dne 24. 1. 2022 od 13:00 hod.
ve velké zasedací místnosti děkanátu 1. LF UK, ulice Na Bojišti 3
Předsedající:
děkan 1. LF UK prof. MUDr. Martin Vokurka, CSc.
Přítomni:
prof. MUDr. Jan Betka, DrSc. – člen kolegia, distančně
Ing. Tereza Lukášová – tajemnice
prof. MUDr. Jana Dušková, DrSc., MBA – proděkanka
doc. MUDr. Tomáš Kučera, Ph.D. – člen kolegia
doc. MUDr. Lukáš Zlatohlávek, Ph.D. – proděkan
doc. MUDr. Tomáš Grus, Ph.D. – člen kolegia
prof. MUDr. Jan Bělohlávek, Ph.D. – člen kolegia
prof. MUDr. Martina Koziar Vašáková, Ph.D. – členka kolegia
doc. MUDr. Petra Lišková, MD, Ph.D. – proděkanka
MUDr. Mikuláš Mlček, Ph.D. – člen kolegia
prof. MUDr. David Feltl, Ph.D. – člen kolegia
prof. MUDr. René Foltán, Ph.D. – proděkan
prof. MUDr. Aleksi Šedo, DrSc. – proděkan
prof. MUDr. Pavel Klener, DrSc. – proděkan
MUDr. Eitan Brizman, BDS – proděkan
prof. MUDr. Otomar Kittnar, CSc. – proděkan
Ing. Ivan Mikula, Ph.D. – člen kolegia, distančně
MUDr. David Kulišiak – člen kolegia, distančně
MUDr. Martin Vejražka, Ph.D. – člen kolegia
prof. PhDr. Michal Miovský, Ph.D. – proděkan
Omluveni:
prof. MUDr. Jan Škrha, DrSc. – člen kolegia
doc. MUDr. Andrea Burgetová, Ph.D. – proděkanka
P R O G R A M
9. zasedání kolegia děkana, které se konalo hybridně v pondělí
dne 24. 1. 2022 od 13:00 hod. ve velké zasedací místnosti děkanátu 1. LF UK,
ulice Na Bojišti 3
1) Kontrola
závěrů a schválení zápisu z 8. zasedání kolegia děkana, které se konalo v pondělí
dne 10. 1. 2022 od 13:00 hod.
Informace děkana
prof. MUDr. Martin Vokurka, CSc.
2) Aktuální
informace k výuce a epidemiologické situaci
doc. MUDr. Andrea Burgetová, Ph.D. et al.
Ing. Tereza Lukášová
3) Výuka zahraničních studentů (aktuální stav, koncepce spolupráce se zahraničními nemocnicemi, přijímací řízení, poplatky)
MUDr. Eitan Brizman, B.D.S.
4) Cooperatio
– návrh na dělení prostředků, vnitřní pravidla
prof. MUDr. Petra Lišková, Ph.D.
5) Jmenovací
a habilitační řízení, Vědecká rada
prof. MUDr. Pavel Klener, Ph.D.
6) Příprava akreditací pro habilitační a jmenovací řízení
prof. MUDr. Pavel Klener, Ph.D.
7) Kampus
Albertov
Ing. Ivan Mikula, Ph.D.
8) Přípravné
kurzy
prof. MUDr. Jana Dušková, DrSc.
9) Stáže mediků mimo VFN
prof. MUDr. Jan Bělohlávek, Ph.D.
10)Návrhy na Cenu Josefa Hlávky
prof. MUDr. Pavel Klener, Ph.D.
11)Bibliometrická analýza pracovišť
prof. MUDr. Pavel Klener, Ph.D.
12)Různé
Ad
1.
Děkan prof. Vokurka uvedl k zápisu, že
· Na příštím kolegiu bude představen návrh organizace výjezdního zasedání.
· Materiály pro KD budou od února v elektronické verzi v MS Teams (LF1 KOLEGIUM DĚKANA_proděkani_členové KD). Tisk materiálů bude na aktivní vyžádání.
· Honorary lecturer – prof. Foltán připravuje podklady pro vydání Opatření děkana
· Dokument k organizaci home office pro ústavy byl rozeslán dle informace na minulém zasedání KD.
· Pravidla pro organizaci studia – právní oddělení připravuje paragrafovanou verzi pro Akademický senát.
Kolegium projednalo závěry minulého KD a zápis schválilo.
Ad 2.
Aktuální informace k výuce a epidemiologické situaci sdělili v zastoupení
proděkanky doc. Burgetové, dr. Vejražka a tajemnice Ing. Lukášová.
Na dotaz člen kolegia doc. Kučery proběhla diskuse k formě
přednášek v prvních třech ročnících. Doc. Kučera provede orientační anketu
na pracovištích. Děkan prof. Vokurka se přiklonil k zachování online formy,
minimálně jako doplňkovou formu. Prof. Vašáková a Šedo plédovali za živé přednášky.
KD se shodlo, že na příštím zasedání KD se upraví forma přednášek pro
nadcházející období, aby probíhala jednotně v rámci fakulty a dle aktuální
situace.
Člen kolegia MUDr. Vejražka sdělil, že
byla zrušena povinnost očkování studentů, neočekávají se nyní žádné zásadní
změny ve smyslu restrikcí.
Prof. Vašáková informovala
o současném stavu očkování a testování populace.
Ad 3.
O výuce zahraničních studentů (aktuální stav, koncepce spolupráce se
zahraničními nemocnicemi, přijímací řízení, poplatky) informoval proděkan
MUDr. Brizman. Hovořil o proběhlém přijímacím řízení v Izraeli, kde byl
dvojnásobný počet uchazečů. Informoval o komplexních záměrech 1. LF UK v oblasti
zahraničních studentů, o srovnání poplatků na ostatních univerzitách a
ekonomickém významu zahraničních studentů. O letošní verzi přijímacích zkoušek
pro zahraniční studenty informoval člen kolegia MUDr. Vejražka (oblast testů) a
MUDr. Jana Lízrová (o pohovorech v rámci MMI, kde se hodnotí kritické
myšlení, kalkulace, etika, osobní postoj).
Proděkan prof. Foltán zdůraznil u uchazečů význam pohovorů k posouzení
dalších schopností, které se nedají z přijímacího testu zjistit. O vizi
přijímacího řízení bude KD diskutovat na výjezdním zasedání. Proděkanka prof.
Dušková upozornila, že změny v přijímacím řízení na další akademický rok
musí být navrženy do května 2022, aby je studijní oddělení stihlo zanést do
matriky UK, odkud se změny vrátí ke schválení na AS 1. LF UK. KD toto projedná
v průběhu jara.
Na akademický rok 2023/24 navrhl proděkan Brizman školné pro anglickou paralelku ve výši 500 tisíc a také možnosti různých forem splácení včetně plateb jinými měnami (€ či USD). KD vyslovilo souhlas s navrženou výší školného a pověřilo tajemnici Ing. Lukášovou rešerší trhu ohledně možností plateb školného.
Ad 4.
Stávající stav programu Cooperatio – návrh na dělení prostředků, vnitřní
pravidla představila proděkanka prof. Lišková.
Uvedla, že nyní se řeší dedikace Cooperatia, stále probíhá zařazování osob do modulu Věda. Na 1. LF UK jde o cca dva tisíce lidí. Po zařazení na UK budou rozřazeni automaticky, koordinátoři poté dostanou o rozřazení informace.
KD vzalo na vědomí, materiály
o rozdělení prostředků budou zaslány Akademickému senátu.
Ad
5.
Proděkan prof. Klener představil návrh komise habilitačního řízení Ing. Hubáčka
pro obor lékařská biologie a genetika. Dále sdělil, že Vědecká rada se sejde
dne 26. 1. 2022 v 13.00 hodin opět hybridní formou.
KD
vyslovilo souhlas s návrhem složení komise.
Ad 6.
Proděkan prof. Klener, uvedl, že příprava akreditací pro habilitační a jmenovací řízení probíhá. Prof. Klener vstoupí do kontaktu s jednotlivými pracovišti a přednosty.
KD vzalo na vědomí.
Ad 7.
O Kampusu Albertov hovořil Ing. Mikula. Dne 15. 12. 2021 byla podána žádost o
stavební povolení. Nyní probíhá kontrola technickým týmem na RUK, poté budou
dokumenty k dispozici jednotlivým fakultám.
Uvedl základní informace o možnostech financování stavby. Situaci komplikuje rozpočtové
provizorium státu, dokud potrvá, nelze vypsat nové projekty NPO, z něhož
by se stavba měla hradit. Další otázkou bude financování vybavení. Bude
probíhat i jednání s novým vedením UK. Byla aktualizována tabulka core
facilit a je k dispozici. Na informační schůzku na fakultě budou nyní
pozváni všichni, kteří chtějí participovat a budou tabulku připomínkovat. Děkan
prof. Vokurka požádal Ing. Mikulu o přizvání na schůzku.
KD vzalo informace na vědomí a bude vývoj situace dále sledovat.
Ad 8.
Současný stav přípravných kurzů představila proděkanka prof. Dušková. Nyní probíhá
distanční formou, vyučuje se 14 oblastí v jednotlivých předmětech. Cena je
7000 Kč. Nyní má kurz 186 účastníků (tj. pro fakultu cca 1,3 mil. Kč), po Dni
otevřených dveří se přihlásili další. Prof. Dušková pochválila organizační tým ve
složení: Mgr. Buchal, Mgr. Zaspalová, p. Nikl, krátce srovnala kurzy na
některých LF (rozsah, cena) a navrhla mírné navýšení ceny kurzů (dle zpětné
vazby od účastníků), dále pak navrhla možnost upravit formu kurzů i s ohledem
na bakalářské studijní programy (pouze biologie).
KD vzalo informaci na vědomí, vyslovilo souhlas s možným navýšením ceny; k uvedenému se sejde prof. Dušková s tajemnicí Ing. Lukášovou.
Ad 9.
Stáže mediků mimo VFN a další fakultní nemocnice představil člen KD prof. Bělohlávek. Navrhl stáže studentů 6. ročníků, kteří zde mohou zakusit prakticky zaměřenou výuku a provoz regionálního pracoviště. Uvedl, že VFN je v úzkých vazbách s některými regionálními nemocnicemi (např. v Příbrami či Mladé Boleslavi), které hledají lékaře.
Předpokladem je již připravené, smluvní zajištění (pojištění, ubytování, popř. strava), pro fakultu by neměla být žádná či minimální finanční zátěž.
Proděkan prof. Šedo uvedl, že na 1. LF UK je tradice spolupracujících pracovišť, která za takové stážování fakultě v některých případech i platí.
K tématu proběhla diskuse. Člen kolegia pověřený vedením klinické výuky doc. Grus sdělil, že praktická výuka je pozitivum, ale upozornil na řadu možných úskalí (kvalita místní výuky, její přesný rozsah mimo fakultní pracoviště, potřeba garanta atd.). Fakulta připravuje soubor základních požadavků pro takové stáže (tzv. profil absolventa) a rozšiřování simulační výuky, které musí být podkladem pro takové přesuny výuky či jim předcházet. Výuka v regionálních nemocnicích by měla být dobrovolná a provázána i s případnými teoretickými semináři ve fakultních pracovištích.
KD obecně se záměrem souhlasí, musí však být výrazně konkretizován a projednán, zásadní je význam pro fakultu a výuku studentů. Děkan prof. Vokurka upozornil, že za klinickou výuku v KD odpovídá doc. Grus a proděkanka doc. Burgetová a požádal o zcela konkrétní plán.
Prof. Bělohlávek rovněž informoval o postupu v zajištění přístup studentů do nemocničního informačního systému (NIS) a jednání s technickým náměstkem.
Ad 10.
Proděkan prof. Klener navrhl
členům KD monografie navržené Ústavem vědeckých informací 1. LF UK na Cenu
Josefa Hlávky.
KD navrhlo pět publikací: Zlomeniny
lopatky, Psychosociální adaptace ve
stáří a nemoci, Darierova choroba, Mařatkova gastroenterologie:
Patofyziologie. Diagnostika. Léčba, Krvácení do trávicího traktu:
aktuální poznatky v diagnostice a léčbě.
Ad 11.
Proděkan prof. Klener představil bibliometrickou analýzu pracovišť dle IF a citací do výroční zprávy. Analýza je přílohou tohoto zápisu.
Ad 12. Různé
Proděkan prof. Šedo požádal o zavedení bilingvních informačních tabulek v rámci fakulty (česky a anglicky). Taková výměna by představovala i značné ekonomické náklady, lze realizovat postupně, podle konkrétní situace na pracovištích; je možné využívat i další informační způsoby (obrazovky apod.).
Proděkan prof. Miovský uvedl, že akreditace CŽV nekoordinuje na RUK nikdo,
požádal o schůzku s děkanem a p. tajemnicí.
Příští zasedání KD se bude konat dne 7. 2. 2022 ve velké zasedací místnosti
děkanátu hybridní formou.
V Praze dne 24. 1. 2022
zapsala Petra Klusáková, DiS.
Oddělení komunikace