Potřebujete pomoc nebo informace a nevíte přesně na koho se obrátit?
Kontaktujte násNedostatek lékařů a nedostatek jejich pedagogů spolu velmi úzce souvisí. Jak dokládají data Ústavu zdravotnických informací a statistiky, lékařské fakulty by již za rok nemusely být schopny pokrýt svými absolventy požadované lékařské úvazky tak, aby v České republice do budoucna nebylo narušeno poskytování zdravotní péče.
V současném
systému financování medicínského školství ale lékařské fakulty více absolventů
vychovat nemohou, chybí jim k tomu prostředky. Již nyní disponují od státu
pouze 2/3 částky, která je pro výchovu lékaře potřebná, a své hospodaření musejí
dorovnávat z vlastních zdrojů. Co ale fakulty trápí snad ještě více, je
nedostatek učitelů budoucích lékařů.
Dnes
už je navýsost jasné, že na cílenou kultivaci velmi vzácné profesní skupiny,
kterou učitelé budoucích lékařů představují, se v minulosti zapomnělo. Zatímco
nutnost pokrýt nedostatek lékařů společnost již několik let řeší, problém chybějících
lékařských pedagogů doposud zůstává v pozadí. Nedávno na něj opětovně upozornila
Asociace děkanů lékařských fakult ČR, která ve spolupráci s ministerstvy
zdravotnictví a školství jedná o postupech, jak kritický vývoj kapacit pedagogů
lékařských fakult zvrátit. Výsledkem by měl společný dlouhodobý plán o
finančním navýšení rozpočtů lékařských fakult.
„Je to jistě chvályhodné a vítáme to, nicméně k takovému
kroku mělo dojít již před 15 a více lety,“ říká děkan 1. LF UK prof. MUDr.
Aleksi Šedo, DrSc., který je zároveň předsedou Asociace děkanů lékařských
fakult ČR. Jak doplňuje děkan LF Masarykovy univerzity, prof. MUDr. Martin
Bareš, Ph.D., ideálně by mělo jít o národní akční plán podpořený vládou: „Nelze
spoléhat na jednorázové dorovnání rozpočtů fakult. Chceme-li mít dostatek
lékařů, pak takový plán musí pokrývat minimálně 8 až 10 let.“
Chceme lékaře?
Musíme mít jejich učitele!
Z logiky věci lékaře musí vychovávat převážně zase lékaři. Jenže jejich ochota
a motivace věnovat se pedagogické práci se stále snižuje, mj. kvůli tomu, že v
odpovídajícím postavení bez pedagogického úvazku si vydělají významně více
(nehledě na uplatnění v soukromém sektoru či v zahraničí). „Problém
nedostatečného počtu učitelů medicíny považuji za zásadní. Je to zcela klíčová
věc nejen pro české vysoké školství a pro sektor zdravotnictví, ale také
zásadní strategická otázka pro celou naši společnost a tuto zemi. Platí zde
totiž jednoduchá úvaha: Chceme lékaře? Musíme mít jejich učitele! Nebude-li mít
kdo učit mediky, nebudeme mít dostatek absolventů medicíny. A nebudeme-li mít
dostatek absolventů, nebudeme mít dostatek lékařů – v některých oborech je to
znát již dnes. Pak se ale opravdu výrazně zhorší dostupnost kvalitní zdravotní péče
pro většinu našich občanů,“ obává se děkan Bareš.
Základní oborem, kde se již situace nedostatku pedagogů pohybuje na nepříjemné hraně únosnosti, je například anatomie. „Podle již nežijícího klasika anatomie – nejstaršího biomedicínského oboru – prof. Čiháka by lékař bez znalosti anatomie byl pouze slepým krtkem. V dnešní době miniinvazivní chirurgie a pokročilých zobrazovacích metod je anatomie i v 21. století základem současné medicíny a ve spojení s molekulární a buněčnou biologií je atraktivním výzkumným oborem,“ vysvětluje přednosta Anatomického ústavu 1. LF UK prof. MUDr. Karel Smetana, DrSc.
V pitevně se anatomové setkávají
s řadou kolegů kliniků (oboru plastické chirurgie, čelistní chirurgie,
ortopedie, chirurgie, otorhinolaryngologie, neurochirurgie, urgentní medicíny…),
kteří tu pro svou praxi získávají nenahraditelné zkušenosti. „Lze říci, že
mrtví skutečně učí živé. Bohužel, absolventi lékařských fakult si to nemyslí a
anatomie je neláká. Vzhledem
k věkové struktuře anatomů a faktu, že vychovat profesora anatomie trvá
minimálně 15 let po promoci, začíná být situace vážná,“ upozorňuje prof. Karel
Smetana.
Jedním
z mladých pedagogů, který v Anatomickém ústavu 1. LF UK zůstal po
ukončení medicíny pracovat jako odborný asistent, je MUDr. Lukáš Lacina, Ph.D. Po
škole se chtěl věnovat postgraduálnímu studiu a místo získal na
Dermatovenerologické klinice 1. LF UK a VFN v Praze. Zde byl již dohodnut výzkumný projekt s Anatomickým
ústavem, kde mohl MUDr. Lacina provádět základní výzkum v dermatologii a
zároveň v Anatomickém ústavu učit. „Svou roli hraje i blízká vzdálenost
obou pracovišť, která jsou prakticky přes ulici. Propojení práce na klinice a
v ústavu je harmonická konstelace. Obě pracoviště totiž cítí, že je to
smysluplné. Na klinice jste lékař a hlavně léčíte, tam není možné věnovat se
excelentní vědě. Na druhé straně dělat základní výzkum jen proto, že to na
Anatomickém ústavu lze, také nedává smysl,“ říká odborný asistent Lukáš Lacina,
jenž se ve svém výzkumu zabývá nádory, které vycházejí z kůže. Sám ale
říká, že takových lékařů, kteří by zároveň věnovali vědě a výuce svých
budoucích kolegů, mnoho není. „Běžnější je scénář, kdy si kolegové po ukončení
Ph.D. studia vyberou nemocniční prostředí. Klinická pracoviště nejsou propojení
příliš nakloněna a taky jde o peníze…“ dodává mladý lékař, vědec a pedagog.
Děkani lékařských fakult vnímají, že pokud by
situace zůstala neřešená, ohrozí to samotnou existenci lékařských fakult. Omezení
či zrušení výuky klíčových medicínských oborů by mohlo vést k problémům s
akreditací studijních programů. „Nebudou-li učitelé medicíny, pak se může stát,
že nebudou ani lékařské fakulty. Nebojujeme primárně za lepší hospodaření
lékařských fakult, ani nám nechybí dostatek uchazečů – je to přesně naopak,
zájem o studium medicíny je enormní. Jen považujeme za důležité a odpovědné
upozornit na dlouho neřešený problém této společnosti,“ uzavírá děkan Bareš.
Na všechny výše uvedené i další otázky odpovídali a s Vámi diskutovali:
prof. MUDr. Aleksi Šedo, DrSc., děkan 1. LF UK
předseda Asociace děkanů lékařských fakult ČR
„Učitelů lékařských fakult je nedostatek – mladí nepřicházejí a současní stárnou.“
prof. MUDr. Martin Bareš, Ph.D.
děkan LF MU, místopředseda Asociace děkanů lékařských fakult ČR
„Chceme lékaře? Musíme mít jejich učitele!“
prof. MUDr. Karel Smetana, DrSc.
přednosta Anatomického ústavu 1. LF UK
„Kdo naučí lékaře léčit?“
MUDr. Lukáš Lacina, Ph.D.
odborný asistent Anatomického ústavu 1. LF UK a Dematovenerologické kliniky 1. LF UK a VFN v Praze
„Propojení práce na klinice a v ústavu je harmonická konstelace.“