Should I Stay or Should I Go?
Téma aktuálního vydání našeho
fakultního bulletinu jsme se tentokrát rozhodli věnovat zahraničním
zkušenostem, které otevírají mnoho subtémat a celou řadu vztahů. Jak lidé z
Jedničky pracují „venku“. Jak své zkušenosti přinášejí zpět domů. Kdo a proč „zvenku“
jezdí za námi.
Takže pojďme na věc, a nejdříve poakademicku vymezením pojmů. Dnes
nemluvíme o krátkodobých jednorázových pobytech (jistě užitečných, třeba naučit
se definovanou metodiku či zajet někam „něco změřit“), kongresech (představujících
jak sociálně, tak vědecky přínosné prezentace, zejména převládá-li profesní
obsah nad „chozením za kongres“ a turistikou s firemní podporou) či formálních
úředních návštěvách funkcionářů (užitečné, pokud nekončí večeří a podpisem memoranda
bez dalších důsledků). Ani o stážích Erasmu, které již na počátku získávání
profesních kompetencí přinášejí i širší zkušenost „jak si žijí jinde“ (nicméně
stále zůstávají spíše studijním než profesionálně-dospělým instrumentem). Rád
bych se teď soustředil na spolupráce a dlouhodobé, tedy alespoň roční či delší pracovní
pobyty.
I Honza šel do světa na zkušenou
Sbírání zkušeností ve světě odedávna využívali nejrůznější krajánci či
(chytří) Honzové už dávno před dnešní všeobjímající globalizací. Naučit se
nové. Opravdu poznat fungování jiného pracoviště i společnosti. Nejen jako
turista, ale i jako faktická součást, nejen jako návštěvník, ale i s vlastním
dílem zodpovědnosti za projekt a s kůží na trh za výsledky. Se všemi obtížemi,
které s tím souvisejí – od řešení svého osobního života až po shánění dokladů
potřebných k placení elektroměru v pronajatém bytě. Možná nás dokonce ona globalizace
i mírně zpohodlněla. Po době, kdy díky soudružským vztahům, nejrůznějším
prověrkám a sekretariátům někteří zkrátka vyjet mohli a někteří bohužel
nemohli, to dnes už záleží jen a jen na nás. A přestože tak nějak můžeme
všichni, někomu se ani tak moc, z nejrůznějších důvodů, nechce.
Obohacení mateřské instituce a objektivnější
náhled
Poohlédneme-li se na Jedničce kolem sebe, vidíme, že většina těch – v
nejlepším slova smyslu nejviditelnějších – kombinuje ve svém kurikulu v různém
poměru zkušenost klinickou a vědeckou a zároveň jejich nosná profesní témata
souvisí s jejich dlouhodobým pobytem v zahraničí a trvalou provázaností se světovou
komunitou jejich oborů. Jistě máme mnoho skvělých kolegů, kteří jsou součástí světové
komunity, přestože dlouhodobě sami nikde nepůsobili a určitě si nemyslím, že
krajánkování by mělo být nějakou administrativně kodifikovanou povinností. Také
existují případy neúspěšných navrátilců, a to neúspěšných z nejrůznějších
důvodů, často ovšem subjektivních. Nicméně argumentace „kdyby mě poslali“ či „kdybych
se býval dostal, pak bych udělal“ určitě není nejšťastnější.
Zkrátka je evidentní, že ti, kdo fakticky poznali různé systémy organizace
vědy, Ph.D. studií či klinické práce v různých společnostech a institucích, následně
svou mateřskou instituci nejen zásadně obohacují, ale na ni i objektivněji
nahlížejí. Na rozdíl od některých rozumbradovských tvrzení Honzů, co zůstali za
pecí, „jó to v Americe, tam by…“.
Bariérou internacionalizace je
nabídka
A tím se dostáváme k akademickému „incomingu“. Instituce může velmi mnoho
získat od úspěšných navrátilců – samozřejmě pocházejících nejen z jejích vlastních
řad. Proto musí vnímat svou odpovědnost, kterou vůči nim má. Ve vztahu vzájemné
poptávky, nabídky, očekávání (a respektu). Jednou z řady bariér naší
internacionalizace, a to jak podpory navrátilců, tak i atraktivity pro primárně
zahraniční kolegy, je to, co můžeme nabídnout. Vzhledem ke koncepci, realitě a
vývoji financování medicínského školství to opravdu moc veselé není. Pozvat
třeba kvalitního mladého učitele na fakultní pracoviště s nabídkou platové hladiny
blížící se pokladní v obchodním řetězci opravdu není výherní kombinací.
Skutečnost, že Jednička má stále velmi dobrou zahraniční reputaci a je
dobrou motivací pro zahraniční studenty včetně kolegů ze Slovenska (poptávka ze
zahraničí po naší fakultě narůstá a je ve srovnání s dalšími fakultami stále
zdaleka nejvyšší, ačkoliv máme nejvyšší školné), je prima a pro určitý druh
internacionalizace funguje, pro nalákání učitelů ovšem stačit nebude.
Jednička zahraniční vědce
atrahuje
V poslední době dokážeme cestou dotací vědecké práce a špičkovým vybavením
našich vědeckých infrastruktur a laboratoří – ovšem ve velmi tvrdé vazbě na
výsledky – atrahovat zahraniční zájemce o vědeckou práci. Na klinických
pracovištích naopak zmezinárodňování stojí často v cestě jazyková bariéra v
práci s pacienty. Jako jeden z nástrojů internacionalizace naší školy využíváme
kurzy pro postgraduální studenty, vedené našimi zahraničními visiting professory,
kteří nám pravidelně jezdí přednášet nejen v rámci svých profesních
specializací, ale třeba i o organizaci postgraduálního studia ve svých
domovských státech.
Jsem přesvědčen (a věřím, že ohlasy Hyde Parku v tomto čísle Jedničky mě
podpoří), že volání po internacionalizaci akademické oblasti nesmí být jen
prázdnou mantrou či „sběrem čárek“ za více méně turistické aktivity. Že nejde
jen o to, zda někdo někde byl, ale že je třeba se dívat na to, čemu konkrétní
zahraniční kontakty, stáže, pobyty, kongrese pomohly. A v neposlední řadě vím,
že asi většina z nás na léta v zahraničí – jistě i pod vlivem vzpomínkového
optimismu typického pro seniornější jedince – vzpomíná jako na skvělou profesní
i životní etapu.
Takže odpověď na otázku punkové kapely The Clash z titulku tohoto otvíráku
zní: Určitě jděte a budeme rádi, když se k nám pak zas vrátíte!
Aleksi Šedo, děkan 1. LF UK