Ukazujeme medikům, že jejich obor dává totální smysl
Oba jste nastoupili do funkce v poměrně bouřlivém období: prof. Feltl přebíral nemocnici před rokem, brzy po změně ministra zdravotnictví, v době odvolávání ředitelů velkých nemocnic. Doc. Vokurka nastoupil v době covidové, kdy lékařské fakulty fungují z velké části distančně. Jak se přebírá funkce v takové situaci?
D. Feltl: Zdá se mi, jako by to nebyl rok, ale deset let! Nemocnice je obrovská, má spoustu problémů k řešení, je to nikdy nekončící příběh…M. Vokurka: Jsem ve funkci od září, ale díky zhuštění činností a úkolů se mi také zdá, že je to už více měsíců. Plánoval jsem začít rozvíjet některé oblasti výuky, ale v současné chvíli na to ještě nedošlo. Teď musíme řešit aktuální agendu. Lze toho i využít – část změn se může stát součástí trvalého rozvoje, například rozvoj e-learningu nebo větší důraz ve výuce na praxi, kterou, jak nyní jasně vidíme, medici potřebují právě při pomoci v nemocnicích.
Jak v tomto světle vidíte současnou spolupráci fakulty a nemocnice?
D. Feltl: V klidných dobách se vždycky říká „ano, zlepšíme,
zintenzivníme“, a i když to všichni myslí upřímně, zní to trochu
prázdně. Teď nám virus trochu řídí dění. Ale studenti si díky
tomu v reálu uvědomují, jak úžasný obor medicína je a že jsou to
oni, kteří pomáhají držet zemi nad vodou. Dělat doktora dává
nyní úplně nejhlubší smysl. A fakt, že máme mediky ve frontové
linii, je zároveň odpovědí na občasné stížnosti, proč není více
praktické výuky. Studenti mají praxi tady a teď.
M. Vokurka: Jsme v situaci, kdy řadu věcí řešíme za pochodu, ať
už jde o spolupráci v PR, v oblasti IT, nebo o možnosti vzájemného uznávání různých školení. Nastala doba, kdy se z obou
stran otvírají oblasti, které můžeme zlepšit, vnímám velkou
snahu všechny problémy řešit. Energie k tomu je, snažil jsem se
i do kolegia děkana vybrat lidi, kteří pro to mají cit a mají tuto
agendu přímo na starosti. Dobrá spolupráce je pro nás nezbytná,
protože výuka je na ní bytostně závislá. Ale velké možnosti jsou
i ve vědě.
Jak vnímáte projekt „univerzitní nemocnice“, kde by se obě instituce spojily do jedné? Je to inspirace, jak zjednodušit tu často skloňovanou dvojkolejnost?
D. Feltl: Návrh univerzitní nemocnice jako společné instituce moc slibně nevnímám. Viděl bych to spíše na inteligentní
koexistenci a cestu po menších krocích. Nyní jsme se například
dohodli na společném pracovišti Ústavu vědeckých informací
a intenzivnějším sdílení knihovny a databází. Takových kroků
může být ještě tisíc dalších. Jsem spíše pro konkrétní činy a posouvání věcí, které posunout lze.
M. Vokurka: Inspirace to je možná pro dořešení některých
konkrétních problémů. Určitá vícekolejnost ale v tomto povolání
bude vždy, lékař zároveň léčí, učí a věnuje se vědě.
Studenti byli nyní vyzváni k povinné pomoci ve zdravotnictví, další část pomáhá dobrovolně. Kde jsou nyní medici ve VFN potřeba? Kde pracují?
D. Feltl: Studenti nám velmi pomohli, když nastoupili do
odběrového místa VFN, kde jich působí téměř sto. Odběrové
místo vzniklo na zelené louce a personální obsazení bylo nad
možnosti nemocnice. Bez mediků bychom nebyli schopni vůbec
odběry provozovat. Po srpnovém a zářijovém náporu lidí na
odběrová místa tam nyní provoz trochu opadá, o to víc ale začal
silný náběh pacientů na oddělení intenzivní medicíny. Tam nám studenti pomáhají ohromně a asi je ještě nějaký čas budeme potřebovat. Další studenti docházejí na různá oddělení už od jara,
líbilo se jim u nás a jsou tu vlastně pořád.
M. Vokurka: Ve spolupráci našich učitelů a lékařů vznikl v SIM
centru během dvou týdnů kurz ošetřovatelství u lůžka a nácvik
práce v nemocničním provozu. Předpokládáme, že to prospěje
jak medikům, kteří si procvičí potřebné znalosti, tak i personálu,
který získá částečně zaškolené pomocníky. Taková praxe na odděleních intenzivní péče či obecně u lůžka je pro mediky určitě
zajímavá, zároveň jim fakulta může činnost lépe uznat jako
náhradu výuky. S tím souvisí také otázka kompetencí medika,
které by měly být navýšeny. Máme nějaké možnosti i v rámci
úprav kurikula, kdy by medici mohli po třetím ročníku získat
statut ošetřovatele, protože ukončí ošetřovatelství zkouškou. Ale
s ostatními děkany probíráme i další možnosti. Pokud budou
medici více zapojeni do praxe v nemocnici, kam by jako ošetřovatelé mohli chodit i na brigády, získávali by k nemocnici daleko
silnější vztah.
D. Feltl: Přesně tak. Je to nádherný scénář, že studenty nadchneme pro práci u nás a oni tu poté zůstanou pracovat. Jde o to,
motivovat je. Protože tady, právě v téhle obtížné době, medici
vidí, že jejich obor dává absolutní smysl.
Setkáváte se s tím, že by lékaři na některých klinikách
vnímali výuku jako břemeno?
D. Feltl: Buď na oddělení funguje všechno, nebo nefunguje nic.
Buď jsou lidé, kteří mají se vším problém, nebo jsou lidé, kteří
problém nemají, protože ho vyřeší. Jde o to, najít ty správné lidi,
kteří budou hledat spíš řešení než problémy.
M. Vokurka: Záleží na klimatu pracovišť, je třeba dosazovat na
konkrétní posty správné lidi. Noví členové kolegia nebo proděkani se pouští do diskuzí s lékaři a většina z nich nemá negativní
vztah k učení, naopak v tom vidí smysl. Je potřeba, aby pocítili
taky podporu a ocenění, včetně finančního. Možná i současná
přítomnost mediků v nemocnici napomůže větší motivaci na
obou stranách.
Když si vybavíte svoje studia, co dnešním medikům
a mladým absolventům závidíte a co mají oproti vám těžší?
D. Feltl: Studoval jsem v 90. letech, ta léta miluju a mám pocit,
že nám je každý může závidět.
M. Vokurka: Já studoval v 80. letech, ale i tehdy byl studentský
život krásný. Oproti 90. letům poněkud omezenější, co se možností týče. Jednodušší tehdy byla ona zmíněná možnost pracovat
jako ošetřovatelé na brigádě v nemocnici a už během studia si
vyzkoušet nemocniční provoz. To nyní kvůli nulovým kompetencím mediků nelze. Současným studentům bych mohl závidět
volnou cestu do světa. Ale velké množství nabídek může člověka
odvádět z cesty k cíli.
Jaký absolvent lékařské fakulty je pro vás ideální?
D. Feltl: Měl by být motivovaný a těšit se na svůj lékařský obor.
A je úplně jedno, jestli chce být odborníkem, který bude pracovat „pouze rukama“, nebo půjde o vědecky zaměřeného lékaře,
který chce pracovat na svém Ph.D., a kliniku mít jako doplněk,
oboje je skvělé. Měl by ale mít kariérní plán, vidět svou budoucí
cestu a být ve svém budoucím oboru zorientovaný, znát třeba
některé jeho vůdčí osobnosti, stážovat u nich, spolupracovat
s nimi. Ale pokud přijde člověk, který chce dělat tři různé obory a zatím neví přesně jaký, není to úplně ideální.
M. Vokurka: Měli by mít chuť a důvěru pustit se do praxe,
respekt před tím, co ještě neví nebo neumí, ale s vědomím
toho, že jsou dobře připraveni. Těšit se na nové poznatky, které
medicína neustále přináší. Skloubit znalosti a invenci. A být připraveni na těžké chvíle, které práce lékaře mnohdy přináší,
a proto mít dobré osobní i profesní zázemí.
Z nedávného průzkumu Mladých lékařů vzešla informace,
že si studenti nepřipadají připraveni na praxi a mají z toho
obavy. Jsou oprávněné?
D. Feltl: Už od dob starého Egypta před 6000 lety se mladý lékař bojí na začátku sáhnout na pacienta a za příštích 5000 let to
asi bude stejné. A netýká se to jen oboru lékařů. Stejnou bázeň
má třeba právník před prvním stáním u soudu. To je přece úplně
normální.
M. Vokurka: Je třeba rozlišit, o jaký druh obav jde. Pokud srovnáme naše mediky například s těmi ve Velké Británii, tam jsou
oproti našim už během 5. a 6. ročníku více zapojení do nemocničního provozu. Budeme se nyní snažit některé praktické úkony
učit dříve. Může pomoci i již zmiňované zvýšení kompetencí
a zapojení se do práce v nemocnici. Na druhou stranu určitá
míra respektu z některých situací je spíš na místě, protože brání
člověku pustit se do příliš velkého hazardu.
S jakým očekáváním a vizemi jste šel do vedení
nemocnice, jaká jsou vaše předsevzetí v pozici děkana?
A kde vidíte svou instituci za 10 let?
D. Feltl: V tomhle to má pan děkan jednodušší, protože zná
délku svého funkčního období, kdežto já takový milník nemám.
Při svém rozhodování si dávám sedmiletý horizont a podle
toho strategicky plánuji. V současnosti jsme srovnali výkonnost
a vnitřní fungování nemocnice, vymysleli jsme generel rozvoje,
a ten teď začínáme naplňovat. Za 10 let si VFN představuji centralizovanou do hlavního areálu, z velké části opravenou a plnou
lidí, které práce baví.
M. Vokurka: Já mám čtyřletou volenou funkci. Fakultu jsem přebíral personálně i ekonomicky stabilní, takže nejsou za potřebí
žádná drakonická opatření. Spíš budu pokračovat v rozvoji,
zaměříme se na propojení výuky, lepší klinickou přípravu a větší
připravenost mediků na praxi. Další významnou oblastí je rozvoj
vědy, kde bych byl rád, aby vznikly nové špičkové projekty
skvělých vědeckých týmů. I zde počítám s VFN, nabízí se
například oblast translační medicíny. Pro takový záměr či jeho
výsledky je ale čtyřleté období příliš krátké… Vždy ale stojí za to
začít.
Co je náročnější, onkologie a výuka patofyziologie, tedy
vaše původní obory, nebo vedení jedné z největších
nemocnic a největší lékařské fakulty v zemi?
D. Feltl: Pracuji na onkologii dva půldny v týdnu a mám ji za
odměnu, já při té klinické práci relaxuji.
M. Vokurka: Ve srovnání s prací proděkana nebo přednosty
při řízení fakulty už nikdy nejste sám, neustále jste vystavován kontaktům, rozhodováním a podobně. Je třeba najít si čas a klid
i na vlastní práci.
Stihnete v této době relaxovat?
D. Feltl: Ale jo, musím. Běhám, jezdím na silničním kole.
Taky rád cestuji, což teď nejde, takže trpím. Baví mě nevšední
destinace – Botswana, Tádžikistán, Omán, Sibiř. Cestování mi
přináší nadhled, kdy vidím, co je u nás skutečně v pořádku a co
není.
M. Vokurka: Teď v začátcích mého vedení fakulty moc nerelaxuji. Ohledně cestování se asi nechám inspirovat panem ředitelem. Jinak odpočívám u čtení a autorského psaní.
Co byste na konci letošního roku přáli svým institucím –
nemocnici, fakultě a všem, kdo zde pracují a studují?
D. Feltl: Přál bych nám všem, abychom z téhle divné a nervní
doby vyšli moudřejší a silnější. Všechno na světě má nějaký
smysl, nic se neděje jen tak. Měli bychom to tak brát.
M. Vokurka: První je přání zdraví, ukončení pandemie, možnost prezenční výuky a obnovení společných setkání. Přeji nám
stabilitu, ale zároveň vnitřní chvění a nadšení, které posouvá vše
kupředu. Dobrou spolupráci a společné projekty ve výuce i vědě.
Studentům úspěšné studium a všem pak krásný rok.